Mag je zomaar een huis bouwen?

Als je een groot stuk grond bezit, laten we als voorbeeld een landgoed nemen. Zou je daar dan huizen op mogen bouwen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Nee. Er is nog iets als bestemmingsplan en bouwvergunning.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee dat mag niet zomaar. En als je er wel op mag bouwen moet je je ook aan bepaalde regels en voorschriften houden specifiek voor die omgeving of dat stuk land.

Antwoorden (1)

Nee dat mag niet zomaar. Ieder stuk grond heeft een bestemming, als er geen woonbestemming op de grond zit, mag je helemaal niet bouwen. Als er wel een woonbestemming is, bepaalt de gemeente in samenwerking met de welstandscommissie hoe groot het huis mag worden en aan welke uiterlijke eisen het moet voldoen.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Er zijn ook (delen van) gemeenten waar je mag bouwen zonder welstandtoets.
En: als je een bouwvergunning aanvraagt op een plek waar het bestemmingsplan dat niet toestaat, gaat de gemeente eerst beoordelen of er een wijziging van het bestemmingsplan mogelijk is. Dat kan een langdurig proces zijn, van enkele jaren.
Antoni
5 jaar geleden
Niet iedere gemeente heeft een welstandscommissie. Dat is niet meer wettelijk verplicht. De gemeente Boekel is daarvan van een voorbeeld.