Wat kost een eenpersoonshuishouden?

Ik ga binnenkort zelfstandig Wonen, en ben benieuwd welke kosten erbij komen kijken.

Ik hoef geen kabel-TV, wasdroger en vaatwasser.
Het inventaris neem ik over van de oude huurder.

Mijn persoonlijke kosten zijn
150,- p.maand

Woon oppervlakte is 60m2
Huurkosten 300,-

En elke vrijdag, zaterdag en zondag overnacht ik bij m'n ouders

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
liveisgreat
10 jaar geleden
Het is moeilijk om in te schatten hoeveel dit bedraagt als je niet de hele situatie kent.
klein tipje ; toen ik alleen ging wonen verbruikte ik de eerste maanden heel heel weinig, en schreef alles op wat ik kocht.
na een viertal maanden had ik een goede visie op mijn maandelijkse kosten. ik had ook wat gespaard, dat ik echter spendeerde om mezelf te belonen voor zoveel discipline (ik kocht er mijn trouwkleed van). maar oh wee, een week nadien viel er in de bus de eindafrekening van mijn energie.
Dus sindsdien spaar ik elke maand een beetje (naargelang de mogelijkheden) voor onverwachte rekeningen. En zelfs in "magere tijden" kon ik op die manier eens iets extra's doen.
Met andere woorden is mijn tip
- spendeer de eerste maanden enkel het hoognodige
- schrijf alles op wat je uitgeeft
- zet een beetje geld opzij voor onverwachte tegenvallers
Zo krijg je snel goed zicht op wat er kan voor jou en wat niet.

Antwoorden (1)

Als het een zelfstandige woonruimte betreft (dus geen kamer) en de huur is "kale huur", dan betaal je nog de volgende lasten:
Gemeentelijke Heffingen (zoals afvalstoffenheffing, rioolrecht) - tarief 1 persoonshuishouden
Waterschapsheffingen - tarief 1persoonshuishouden
Kosten mbt energie (gas, elektra)
Kosten mbt waterlevering
Kosten mbt Internet, telefoonabonnement etc

De hoogte van de kosten hangt af
- Welke gemeente je woont.
- energieverbruik (afhankelijk van soort verwarming, isolatie etc, leefstijl)

Een uiterst globale indicatie voor een 2/3 kamerappartement is 100 tot 120 Euro per maand voor de vaste lasten (inclusief vastrechtkosten energie) en 100-125 Euro voor het daadwerkelijk energieverbruik.

Als je in het weekend niet aanwezig bent, kun je de energiekosten lager inschatten, de overige kosten blijven hetzelfde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb je maar heel weinig inkomen, dan kun je vrijstelling aanvragen voor Gemeentelijke heffingen en waterschapslasten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey heel erg bedankt voor je reactie !!
Is het mogelijk dat ik vrijstelling krijg, ik heb geen inkomen behalve stagevergoeding 150,- p.maand en 600 studiefinanciering
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hier staat wat info over kwijtschelden van gemeente belasting:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-kwijtschelding-van-gemeentelijke-belastingen.html En wat energie betreft, ik heb alleen stroom (gas heb ik niet en stookkosten gaat via de VVE) Ik heb de stroom vast laten zetten op €100 per maand. Aan het eind van het jaar krijg ik altijd geld terug. Omdat ik maar €74 per maand gebruik. Zo heb ik nooit de verassing dat ik aan het eind van het jaar ineens extra moet betalen.