Is het mogelijk om vastgoedfinancieringen te krijgen van de bank voor beleggingspanden?

Hoeveel % van de taxatiewaarde moet jezelf inbrengen met het beoogd doel om te verhuren? En hoeveel geld zou je bij de bank vrij kunnen krijgen als je bijvoorbeeld 100.000 euro eigen vermogen inbrengt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat wordt per pand bekeken. De standaard voorwaarden is 80 procent van de executiewaarde in verhuurde staat of 8,5 maal de jaarhuur.
En dan neemt de bank over het algemeen de laagste uitkomst van beide opties.

Dat betekent dat er flink veel eigen geld moet worden ingebracht, zeker wanneer de jaarhuur laag is.
Ook kijkt een bank naar de huurcontracten. Zij het langjarige huurcontracten (minimaal 5 jaar) of zijn het jaarcontracten? Zijn de huurders studenten of winkeliers van een grote winkelketen?

Met het kopen van een beleggingspand werkt het dus heel wat anders dan met een eigen woning. Met een eigen woning kan je naar de bank gaan om te vragen hoeveel je kunt lenen. Dat kan niet bij een beleggingspand, daar wordt echt specifiek gekeken naar het object en wat minder naar de koper. Alhoewel de bank natuurlijk wel kijkt of je de hypotheeklasten kunt betalen. Daarmee rekenen ze meestal 85 procent van de huurinkomsten mee bovenop je inkomen. Banken gaan er namelijk over het algemeen van uit dat 15 procent opgaat aan onderhoud.

Maar een bussines plan schrijven is niet nodig hor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daarvoor zul je eerst een businessplan moeten maken. Hierin zul je moeten laten zien hoe je denkt je geld te verdienen om de hypotheek terug te verdienen. Maar met een ton eigen geld en geen gegarandeerd inkomen zal je niet veel geld kunnen lenen. De bank rekent niet in percentages maar in zekerheden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vastgoed zal een zeker inkomen gaan generen als het verhuurt wordt, dit zal de de hypotheek dan dekken! Zeker als op het vastgoed slechts een hypotheek van 60 a 70% van de taxatiewaarde zit. De executiewaarde ligt rond de 80/90%, dus de zekerheid voor de bank is dat ze in geval van executie altijd hun hypotheekbedrag terug krijgen omdat de hypotheek lager is dan de executiewaarde..