Hoe woonkosten studentenhuis (woongroep) verdelen?

Als je de huurkosten en vaste lasten p.p. wilt berekenen, is het dan noodzaak ook alle gezamenlijke ruimtes te meten en te verdelen? Of alleen een gezamenlijke woonkamer? Neem je de keuken, badkamer en bv. gang ook mee in de berekening?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Een eerlijke manier lijkt me de volgende:
Je neemt de oppervlakte van ieders 'eigen' kamer.
Je telt die oppervlakten van alle 'eigen' kamers bij elkaar op, van alle bewoners dus.

Voor het berekenen van de kosten per bewoner deel je de de oppervlakte van ieders eigen kamer op het totale oppervlak van alle 'eigen' kamers en vermenigvuldigt met de totale woonkosten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan tel je gemeenschappelijke ruimtes niet mee.
Het lijkt mij redelijk om de oppervlakte van alle gemeenschappelijke ruimtes ook onder de studenten te verdelen. Immers, degene met een kleine kamer zal vermoedelijk met grotere waarschijnlijkheid van gemeenschappelijke ruimtes gebruik maken. Dus elk van de N studenten betaalt dan een fractie:
[Opp(eigen kamer) + Opp(gemeenschappelijk)/N]/Opp(totaal)
Computoon
10 jaar geleden
Van die visie uitgaande, zou je dan feitelijk alleen de woonkamer moeten meetellen, omdat er geen relatie is tussen de grootte van de 'eigen' kamer en het gebruik van keuken, toilet, gang of douche. Maar of dat helemaal eerlijk is... De kosten van elektra/gas/water in de gemeenschappelijke ruimten hebben weinig relatie met de kamergroootte van de 'eigen' kamers van de studenten. Of er nu drie of zes studenten in de woonkamer aanwezig zijn: er zal evenveel verlichting aan zijn en de kachel zal voor iedereen branden. Dan zou je ervoor moeten kiezen om de kosten van energie en water van de gemeenschappelijke ruimten te delen door het aantal studenten, waardoor iedereen voor die ruimten hetzelfde betaalt. Maar dan kies ik toch voor de eenvoud van mijn berekening, die voorkomt dat je elke ruimte moet nameten :-)