Heb ik bij een tijdelijke inschrijving recht op huursubsidie?

Ik huur tijdelijk een appartement van een student (ben zelf ook student) en hij ontvangt huursubsidie. Nu zal ik mij inschrijven en hij zichzelf tijdelijk uitschrijven, heb ik dan recht op huursubsidie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wanneer je als student zelf verantwoordelijk bent voor je woning, kan je hiervoor een huurtoeslag aanvragen.
Enkele voorwaarden
Ook voor studenten geldt dat zij een zelfstandige woning moeten huren. Daarnaast zijn er ook enkele kamers die in aanmerking komen, maar dan moeten zij door het Ministerie van VROM zijn erkend als aangewezen eenheid en gebouwd zijn voor 1 juli 1997. Er is een minimum rekenhuur bepaald waaraan voldaan moet worden. Afhankelijk van je leeftijd ligt deze lager of hoger. Zo is er een behoorlijk verschil in minimum rekenhuur voor mensen onder de leeftijd van 23 jaar en boven die leeftijd.

voorwaarden huurtoeslag
De huurtoeslag heeft als doel een leefbare en vooral betaalbare woning mogelijk te maken voor elke inwoner van Nederland. Voor heel wat mensen is zoiets mogelijk zonder hulp van de overheid. Wanneer je een voldoende groot inkomen hebt, huur je een aangename woning. Maar voor sommige mensen is dit niet zo eenvoudig. Ze hebben een laag inkomen of helemaal geen inkomen en wonen in erbarmelijke toestanden. Met behulp van de huurtoeslag kunnen zij een duurdere woning zoeken zonder dat dit een invloed heeft op hun maandelijkse kosten. Vanzelfsprekend dient de huurtoeslag niet om een grote villa mee te huren, maar een aangename en aangepaste woning valt wel binnen de mogelijkheden. Om te voorkomen dat de huurtoeslag naar mensen gaat die het geld niet nodig hebben, zijn er enkele voorwaarden bepaald waaraan je moet voldoen.

Op gebied van leefsituatie
Wat de leefsituatie betreft, moet je in de eerste plaats meerderjarig zijn. Je hoeft geen gezin te hebben, ook een alleenstaande kan huurtoeslag aanvragen. Daarnaast moet je een verblijfsvergunning hebben of de Nederlandse nationaliteit. Als laatste moet je woning zelfstandig bestaan. Dit wil niet zeggen dat je niet in aanmerking zou komen wanneer je in een flat woont. Een zelfstandige woning is een woning met een eigen voordeur, badkamer, kookmogelijkheden, slaapplaats en leefruimte.

Op gebied van kosten en inkomen
Waar het kost en inkomen betreft, wordt rekening gehouden met de huurprijs en het inkomen van de meerderjarige bewoners. De grenzen op het gebied van inkomen zijn afhankelijk van je gezinssituatie en aantal huisgenoten. Waar het de huur betreft is er zowel een onder- als bovengrens vastgelegd. Je huur mag niet boven een bepaald bedrag uitkomen, maar ook niet extreem laag zijn.

Links volgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Geldt ook voor tijdelijk.