Dat ligt er aan in hoeverre dat huis van jou is.
Is het afbetaald?
Dan is het van jou en dat mag het.

Officieel mag je je huis aleen verhuren als dat van de hypotheekverstrekker mag. Immers als jij als bewoner je hypotheek niet betaalt, kunnen ze je eruit zetten en het huis verkopen. Als jij het verhuurt en je hypotheek niet betaalt, kunnen ze de huurder er niet uit zetten vanwege de huurbescherming. Als ze het dan verkopen, krijgen ze er veel minder voor dan in de eerste situatie. Er zijn wel hypotheekbanken die een hypotheek nemen op een verhuurd huis, maar die vragen vanwege het risico een hogere rente.
Bovendien moet je je aan het puntensysteem houden, maar als jij het aan zogenaamde expats verhuurt (die hier een paar jaar zitten en dan weer naar het buitenland gaan, dan kan je wel meer vragen omdat zij (mede vanwege hun riante salaris) geen behoefte hebben aan dat gezeur.

Tot slot:
Hoe ernstig is de verbouwing.
Je zult bij jouw gemeente moeten informeren over verbouwvergunningen.
Sommige gemeenten zijn heel streng en vallen al over de hoogte van een heg...
en anderen zijn juist veel soepeler geworden.