Ik heb een huurhuis via de makelaar. ik wil graag weten of ik huurtoeslag krijg ?mijn huurbedrag is 680 euro incl service kosten 30 euroik heb een loo

Toegevoegd na 1 minuut:
heb een loon van 1400 euro

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.1K
redhouse
6 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
tinus1969
6 jaar geleden
Je krijgt het iig niet vanzelf -je zult het moeten aanvragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja ik moet het aanvragen, maar krijg ik het dan ook wel?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
omdat het via een makelaar is gegaan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Van wie je huurt maakt niets uit. Maar je geeft te weinig informatie om een antwoord te kunnen geven: is dat inkomen bruto of netto, wat is je leeftijd, heb je een toeslagpartner en wat is diens inkomen, heb je huisgenoten en zo ja, hoeveel?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En heb je vermogen boven de vrijgestelde grens? En het belangrijkste: is het een zelfstandige woning zoals de belastingdienst die definieert (ik mag het hopen voor die huur, maar goed).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb een geen toeslagpartner ik ben 25 netto krijg ik 1400 euro
fisbel
6 jaar geleden
@Flierefluitje:
Je geeft verkeerde informatie. De voorwaarden om te huren bij een woningbouwvereniging (corporatie) zijn anders als de voorwaarden voor de huurtoeslag. Met het inkomen van € 1400 netto en een rekenhuur lager dann € 710,68 (en 25 jaar) lijkt fleur123456789 aan de voorwaarden voor huurtoeslag te voldoen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je meer dan 22.200 euro per jaar verdient bruto, krijg je geen huurtoeslag. Dit is je loon + andere uitkeringen zoals vakantiegeld en 13e maand. Als je daaronder zit en je hebt een zelfstandige woonruimte, dus met eigen voordeur en eigen keuken/toilet en als je je kunt inschrijven bij de gemeente, dan krijg je huursubsidie. Dus geen onderverhuur of de keuken/badkamer delen met een huisgenoot. Op de site van de Belastingdienst kun je precies uitrekenen of je wat krijgt en hoeveel. Als daar staat dat je iets kunt krijgen, dan kun je de huursubsidie aanvragen en dan krijg je het ook (mits de ingevulde gegevens kloppen natuurlijk),

Antwoorden (2)

Degrens voor huurtoeslag ligt momenteel op 414 euro als je jonger dan 23 bent, en 710 euro als je ouder bent. In principe zou je (als je ouder dan 23 bent) met je salaris in aanmerking moeten komen, maarik ken niet je hele financiële situatie. Op onderstaande site kun je zelf je toeslag berekenen.

Toegevoegd na 21 seconden:
Dat je via een makelaar huurt, maakt overigens niet uit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Het maakt inderdaad niet uit via wie en van wie je huurt. Als het maar een zelfstandige wooneenheid is (eigen keuken, eigen toilet, eigen ingang etc.) Je kunt huurtoeslag ook aanvragen met terugwerkende kracht. Dus als je er al een aantal maanden woont, kun je bij de aanvraag huurtoeslag de datum invullen dat je je bij de gemeente op dat adres hebt ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is een strikte uitleg van de wet en in theorie kan het voorkomen dat een vrije markt huurwoning in aanmerking komt voor huurtoeslag, maar dat is wel een uitzondering.
Inekez1
6 jaar geleden
@carsac
"Dat is een strikte uitleg van de wet"
Wat dacht je dan dat ze bij de Belastingdienst doen? Het is over het algemeen inderdaad een uitzondering. Uit de vraag blijkt echter heel duidelijk dat het hier nu juist om zo ene uitzondering gaat. Kale huurprijs + servicekosten zijn niet hoger dan 710 euro. Ook het inkomen is niet te hoog voor huurtoeslag.
Enkel en alleen als vraagsteller jonger is dan 23 jaar is er geen recht op huurtoeslag.
Als je een huurhuis hebt via de makelaar, dan is dat een vrije markt huur woning en deze komen meestal niet aanmerking voor huurtoeslag. Dit is de standaard reactie van de belastingambtenaar, maar de wet heeft het over hoogte van de kale huur en hoogte van het inkomen.

Dus het maakt wel uit of je het huurt van een makelaar of niet. Want de ervaring leert dat alle woningen via een makelaar niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.

In de praktijk worden de huizen die in aanmerking komen voor huurtoeslag verhuurd via een woningbouwvereniging, maar het is ook mogelijk via een particulier. De belastingdienst doet minder moeilijk voor huurtoeslag als het gehuurd wordt van een woningbouwvereniging, omdat de goede contacten hebben met deze verhuurders.
Bij andere verhuurders zoals makelaars en pandjesbaasjes is onvoldoende kennis aanwezig over huurtoeslag, dus dan gaat de belastingdienst de controlevragen stellen aan de huurder en deze is meestal een leek op gebied van toeslagwetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MarBet
6 jaar geleden
Heb je een bron? Bij mijn weten maakt het niet uit of je via woningcorporatie of makelaar huurt en gaat het alleen om de hoogte van de huur en of je een eigen voordeur hebt. En natuurlijk inkomensafhankelijk.
Inekez1
6 jaar geleden
Dit klopt echt niet wat je schrijft. Iets met klok en klepel, maar die hangen bij jou verhaal echt 3 straten uit elkaar. Veel woningen die via makelaars en particuliere verhuurders worden verhuurd hebben een huurprijs boven de huurtoeslaggrens (momenteel 710 euro). En ook bij woningen onder de huurtoeslaggrens hebben bemiddelingsbureaus en makelaars de neiging om een maandinkomen van 4 x de maandhuur te eisen van hun potentiële huurders. Een te hoge huur of een te hoog inkomen zijn de redenen dat die huurders meestal niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. Door wie en via wie er wordt verhuurd maakt niets uit. Woningen boven de huurtoeslaggrens noemen we 'vrije sector' woningen. Woningen met een huurprijs onder de huurtoeslaggrens heten 'sociale huurwoningen'. Ook als die goedkope woning wordt verhuurd door een hele vervelende asociale particuliere verhuurder, al dan niet met bemiddeling door een makelaar. Uit de vraag blijkt duidelijk dat het om een huurwoning gaat met een huurprijs ONDER de huurtoeslaggrens. Dat is dus geen vrije sector woning en komt dus wel in aanmerking voor huurtoeslag.
amc
6 jaar geleden
Tegenwoordig zijn er ook wooncorporaties die een makelaar inschakelen indien er een huis van hen, dat in de vrije sector gekomen is (jaarlijkse huurverhogingen zorgen oa daarvoor) te verhuren.