Oude lekkage vermelden bij verkoop huis?

Mijn huis staat te koop en maandag komt er een kijker! Nu heb ik tot een paar weken terug lekkage gehad. Lekkage was van de bovenbuurman en gaf vlekken in mijn plafond. Alles is opgelost en overgeschilderd. Moet ik dit maandag bij de bezichtiging melden? (staat te koop via Makelaarsland, dus ik doe zelf de bezichtigingen, niet een makelaar)
Het is dus overgeschilderd, en als je zo kijkt zie je er ook niks van. Alleen als je heel goed kijkt en weet dat het er zat, kan je het zien (getest met een vriendin uit de andere kant van het land die 1 keer per jaar langskomt, zij zag het niet...)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Antwoorden (9)

Lijkt mij wel, er kunnen door de lekkage gebreken zijn die nu niet te zien zijn maar in de nabije toekomst wel. En dan zal het onder verborgen gebreken vallen waarvoor je wettelijk verantwoordelijk bent. Hier zit overigens wel een termijn aan maar persoonlijk zou ik het even melden voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijna goed hoor, het valt dan alleen niet onder verborgen gebreken, maar onder vervolgschade. Is voor de leek misschien hetzelfde.
ronron1212
12 jaar geleden
Maar is wel schade die bij de buurman moet worden verhaald. Het is geen schade die de gebruiker zelf aan zijn huis heeft. Dus ook geen gebrek aan zijn huis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk, maar daar gaat deze vraag niet over wie er moet betalen voor de kosten.
Zolang je zeker weet dat het niet terugkomt en/of gaat uitbreiden vind ik dat je het niet hoeft te vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja kan het beste zo eerlijk mogelijk zijn, stel dat ze er achter komen. Je kan dan misschien wel in de problemen raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als verkoper heb je een informatieplicht.

Je moet dit soort dingen gewoon even melden. De koper heeft er recht op om te weten wat hij precies koopt en moet een afweging kunnen maken. Hij heeft het recht om eventueel aanvullend onderzoek te doen, want als koper heeft hij een onderzoeksplicht.

Als er echt niks meer van te zien is en het allemaal netjes verholpen is haalt de gemiddelde koopkandidaat zijn schouders op, en is hij het al bijna vergeten voor ze de deur uit zijn.

Zou je iets niet melden en later blijkt dat het niet in de haak is, dan heb je informatie achtergehouden en dan krijg je een hoop ellende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee als alles naar behoren is gemaakt hoef je dit niet te melden. Anders zou iedereen een heel lijstje moeten maken met dingen die ooit hebben voorgevallen.
Dus dan maakt tijd niks meer uit (want waarom moet jij een lekkage van twee weken oud wel melden en de o erburen die van hun niet als deze twee jaar oud is! )
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is wel zo fatsoenlijk om te melden. kan ook een hoop narigheid later voorkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet mijn verhaal goed lezen.
Als alles weer in perfecte staat is is alles goed en hoef je niks te melden.
Ik weet zeker dat jij ook niet verteld als je auto een deuk heeft gehad!! Ik zeg gehad!! Deze is toch ook goed hersteld zodat er niks raars met de auto is. Je moet wel weten waar je over praat, anders moet je niet zomaar iets roepen.
Ik zou het niet tijdens de eerste bezichtiging vertellen, maar wel bij een tweede bezichtiging. Zodat de kopers niet meteen in hun enthousiasme voor een eventuele aankoop van jullie huis worden ontmoedigd. Juist omdat de oorzaak niet in jullie huis zit, maar bij de buren en omdat alles netjes verholpen is. Mijn advies, laat hen eerst onbevangen naar jullie huis kijken. In het geval van een tweede bezichtiging kan je het altijd nog vertellen / uitleggen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent verplicht om gebreken aan je huis te vermelden. Dat omdat de koper niet voor onverwachte kosten komt te staan als hij die gebreken moet verhelpen.
Omdat het probleem goed verholpen is, is het geen gebrek en zal de koper er geen kosten aan kunnen krijgen en hoef je het dus niet te vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze lekkage zou hebben kunnen leiden tot een gebrek, bijvoorbeeld schimmelvorming, of aantasting van materiaal.

Je bent verplicht dat te melden.

Vaak wordt gedacht dat het om verborgen gebreken gaat, maar dat is niet zo.

Verborgen gebreken zijn namelijk gebreken waarvan de verkoper niet op de hoogte was. Voor zulke gebreken ben jij niet verantwoordelijk - je kon er immers niets aan doen, je hebt volkomen te goeder trouw gehandeld.

Verzwegen gebreken zijn gebreken waarvan de verkoper op de hoogte was, of redelijkerwijs op de hoogte had kunnen zijn. Je bent verplicht die te melden. Doe je dat niet, dan kan de koper alle gevolgen van die verzwegen gebreken, inclusief mogelijke waardevermindering, op jou verhalen.

Aangezien je op de hoogte bent van de lekkage, en aangezien je redelijkerwijs kunt weten dat zo'n lekkage, ook na het opruimen en schilderen, alsnog verlate gevolgen zou kunnen hebben, gaat het niet om een verborgen gebrek. Je bent dus verplicht melding te doen, anders heb je een verzwegen gebrek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet een verborgen gebrek melden.
Iets wat goed gerepareerd is, is geen gebrek.
Doe voor de zekerheid navraag bij de buurman of zijn reparateur.
Als je reden hebt om te twijfelen of het afdoende is gerepareerd moet je het probleem melden.
Zie ook de documentatie die je van je makelaar hebt gekregen of vraag het anders even per mail aan hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een anonieme minnaar die niet duidelijk maakt waarom hij het antwoord meent te moeten afkeuren is niet flink en laf.