Ik huur een bedrijfspand en heb een contract van 20 jaar. Over 4,5 jaar loopt de contract af, moet ik de pand teruggeven aan de huisbaas??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je contract niet verlengd wordt wel, lever het in de staat, waarin je het gehuurd hebt op.

Antwoorden (3)

Daarvoor moet je het contact na lezen hierin staat of er na 20 jaar wederom een periode van huur kan worden afgesproken. Meestal is dat wel zo.
9 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet. Na afloop van het contract mogen er nieuwe regels worden opgesteld, een hogere of lagere huur en een nieuwe tijd waarvan je op aan kan dat je er in mag blijven.
Volgens mij moet de huisbaas je een jaar tevoren melden als je huurcontract niet verlengd gaat worden. Wil je dat eerder weten, dan kan je het altijd aan hem vragen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij wilt dat we weggaan en wij willen dat niet.
Ik denk dat het verstandig is, een advocaat in de arm te nemen als je er niet uit wilt. Mogelijk is er toch een manier om de ruimte niet uit te hoeven.

De huurovereenkomsten met een duur van vijf tot tien jaar, is geregeld in artikel 7:293 en verder van het Burgerlijk Wetboek. Dit geldt zowel voor overeenkomsten die zo door huurder en verhuurder zijn afgesproken, maar ook voor overeenkomsten die stilzwijgend zijn verlengd
Deze overeenkomst kan door huurder of verhuurder worden opgezegd, maar alleen schriftelijk of met een deurwaardersexploot. Bovendien moeten de redenen van de opzegging duidelijk zijn vermeld ). De opzegging door de verhuurder is nietig (niet geldig) indien niet de gronden van de opzegging worden vermeld.
Deze opzegging moet tenminste één jaar voor de einddatum zijn gedaan. Na tien jaar leidt het niet tijdig opzeggen tot een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. In dat geval kan de huurovereenkomst op elk moment met inachtneming van een termijn van één jaar worden beëindigd.

Als de verhuurder opzegt, moet hij bovendien de huurder gelegenheid geven om binnen zes weken mede te delen of hij akkoord gaat met de beëindiging van de overeenkomst. Reageert de huurder niet of negatief, dan heeft de opzegging geen effect, tenzij de verhuurder de kantonrechter vraagt om de overeenkomst te beëindigen.

De verhuurder zal dus een procedure moeten voeren om zijn opzegging ook daadwerkelijk te effectueren. Een verzoek tot beëindiging zal door de kantonrechter alleen worden toegewezen als:

a. De verhuurder zelf (of familieleden) de bedrijfsruimte wil gaan gebruiken en hij het dringend nodig heeft (voor deze grond is het noodzakelijk dat de verhuurder tenminste drie jaar eigenaar van het pand is)
b. De bedrijfsvoering door de huurder niet is geweest zoals een goede huurder past. ▲
De huurovereenkomst van 10 jaar en langer

De beëindiging van de overeenkomst die tien jaar heeft geduurd, gaat op dezelfde wijze als voor overeenkomsten van 5 tot 10 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, ik ga binnenkort advies vragen. Hij zegt al dat hij terug wilt nemen voor zijn kinderen. Maar huj heeft omliggend meerdere panden! Kan hij als nog deze reden gebruiken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou best wel eens kunnen, hij kan aanreiken dat de ruimte beter bij het bedrijfsplan van zijn kinderen past, dan de ruimte van de andere panden bijvoorbeeld. Ik ben geen deskundige hierin. Neem een advocaat in de arm, 1 die verstand heeft van dit soort zaken, die kan je hier alles over vertellen en uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Succes!