De handtekening op mijn bankpasje is nauwelijks nog zichtbaar. Mag ik er zomaar een nieuwe op zetten?

De verhuurder van een appartement dat ik graag wil huren accepteert de kopie van mijn bankpas niet omdat de handtekening zo vervaagd is. Als ik er een nieuwe handtekening op zet of de oude overtrek, is dat dan wel rechtsgeldig?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Inekez1
7 jaar geleden
Jouw verhuurder heeft helemaal geen reden om jouw bankpas + handtekening te vragen. Bankrekeningnummer + iets dat uitwijst dat die op jouw naam staat is voldoende. Dat is dus de voorkant van bankpasje. Handtekening staat op de achterkant. Maak een kopie op papier en schrijf met pen door de kopie heen dat het een kopie is voor de verhuurder. Hiermee kun je eventuele identiteitsfraude voorkomen. Die vorm van fraude komt steeds meer voor, en bij zouden er alarmbellen gaan rinkelen als een verhuurder perse een duidelijke kopie van bankpas met handtekening wil hebben. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2013/01/10/laat-u-niet-zomaar-kopieren-voorkom-fraude-met-een-kopie-van-uw-identiteitsbewijs
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Inekez1, dankjewel voor het meedenken.
Bij mij gingen inderdaad alle alarmbellen rinkelen, maar het gaat echt om een betrouwbare organisatie (vriendin van mij huurt ook bij hen en heeft nooit problemen gehad). Verder zet ik er inderdaad altijd bij dat het om een kopie gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De verhuurder heeft niets met uw bankpas te maken. Ook geen kopieën afgegeven. Nergens kopieën van afgeven De verhuurder kan het nummer van uw paspoort of Id kaart noteren.

Antwoorden (2)

Ja, je mag er een nieuwe op zetten. En nee het is niet rechtsgeldig... Ik heb m'n pasje nog zonder handtekening, kwam met de post... dus kun je er van alles opzetten, vroeger had je bij de bank nog een getuige die officieel de handtekening vergeleek met een eerder document(denk aan euro-cheques), tegenwoordig niet meer nodig.

Je hebt toch een ID kaart of paspoort om jezelf te identificeren? Bankpas is om mee te betalen niet om je te identificeren, daar zijn bovengenoemde artikelen voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij mag je de handtekening best over trekken, dan is de handtekening hetzelfde maar dan wel zichtbaar