Kan ik de vorige eigenaar aanklagen wegens verborgen gebreken?

We hebben een huis gekocht in mei 2018. Nu blijkt dat het huis minder geïsoleerd is dan we dachten. Hier de rapport van de bouwkundige:
Over de daadwerkelijke isolatie als bekeken ter plaatse, en de isolatie aangegeven in de verschillen de stukken, kan ik het volgende aangeven:

1. Het dak, als bekeken op de badkamer, is belegd met PRI-isolatie van 65mm dik.
Deze heeft een Rc-waarde van 2,925 m2K/W.
2. Op de tekeningen staat dat het dak belegd is met isolatie met een Rc-waarde van > 2,5m2K/W.
De huidige isolatie voldoet hier dus aan.
3. In de energie prestatie berekening staat dat de buitenschil een isolerend vermogen dient te hebben van Rc-waarde = 3,2m2K/W.
Gezien dat de gebruikte isolatie al een Rc-waarde heeft van 2,925 m2K/W, en daar nog de overige delen van de buitenschil bij betrokken dienen te worden, is het aannemelijk dat de Rc-waarde van 3,2 m2K/W. behaald wordt.
4. De isolatie-eis in 1999 valt onder de eisen van de periode dat de Rc-waarde van de isolatie > 2,5m2K/W dient te bedragen.
Aan deze eis wordt dus voldaan.
5. In de ‘overeenkomst van aanneming’ staat dat er een isolatiedikte van 100mm gebruikt dient te worden.
Dit is dus niet het geval, aangezien de gebruikte dikte maximaal 65mm is.

Uit bovenstaande delen blijkt dat er aan sommige punten voldaan is geworden, en aan 1 enkele niet.

Het huis is toch best koud dus ik moet laten isoleren. Ik vraag me af of ik de vorige eigenaar kan aanklagen voor verborgen gebreken.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
Inekez1
5 jaar geleden
Alleen de dikte van isolatiemateriaal zegt niet veel. Je zult ook moeten weten welk soort isolatiemateriaal, met welke isolatiewaarde wordt bedoeld. Glaswol van 100mm dikte heeft een isolatiewaarde die vergelijkbaar is met pir-platen van 60mm dikte. Je hebt een huis gekocht met isolatiemateriaal met een Rc waarde van 2,5. In de praktijk blijkt dat bijna 3 te zijn. Dat kun je niet aanvoeren als 'verborgen gebreken' want het is geen gebrek maar een verbetering. Wat is nu het probleem? Je hebt het koud en had liever een isolatiewaarde van 4 gehad? Dan zul je toch echt zelf verder moeten isoleren. Indien dat dakraam later (na aankoop) is aangebracht, bedenk dan dat daar veel warmte door verloren kan gaan. Ook is het plafond nog niet afgewerkt, waardoor je een stuk isolerende werking mist van de gipsplaten (of andere afwerking) en de stilstaande lucht (evt. met extra isolatiemateriaal) daarboven.
Antoni
5 jaar geleden
Heerlijk, meteen aanklagen die handel! Niet eens gaan overleggen met die vorige eigenaar of eens informeren of hij misschien een fout heeft gemaakt, nee, meteen keiharde maatregelen nemen!! Wat een dieptrieste instelling is dat! Echt ongelooflijk!! Ik zou me eerst eens diep gaan schamen over zo'n a-sociale houding. In Nederland is het nog steeds alleen de Officier van Justitie van het Openbaar Ministerie die mensen kan aanklagen, gelukkig maar! En dat kan dan alleen in een strafzaak. Dan moet er dus eerst een verdachte zijn van een overtreding of een misdrijf... Je zou kunnen overwegen om een advocaat in de arm te nemen om je mogelijkheden eens te bespreken. Een civiele zaak aanspannen kan dan altijd nog, als alle andere mogelijkheden om met de vorige eigenaar tot een oplossing te komen zijn uitgeput! Dat zijn er heel veel, hoor, die andere mogelijkheden!!!
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik dacht dat je als koper zelf verantwoordelijk was om een bouwkundig rapport te laten maken voordat je de aankoop doet. Verborgen gebreken is volgens mij iets dat schade heeft en wat niet zichtbaar is, zoals bijvoorbeeld een verrotte dak balk ofzo. Ben niet 100% zeker
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bestaande-bouw/verborgen-gebreken-bij-koop-en-verkoop
Legt het mooi uit. Pas als het een ernstig gebrek is, of het door de verkoper verzwegen is (niet gemeld, terwijl deze het wel wist) kan je actie ondernemen. Een mindere isolatiedikte is dat niet lijkt mij, maar misschien kan je zeggen dat het niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die je hebt. (lijkt me een lastig verhaal). Het is vooral een lastig verhaal omdat nergens uit blijkt dat de isolatiewaarde niet gehaald wordt, maar enkel dat een bepaalde dikte niet overeenkomt.
Dus ik snap ook vooral je punt niet.

Antwoorden (1)

Nee, burgers kunnen elkaar in een goed werkende rechtsstaat niet aanklagen.

In Nederland is het nog steeds alleen de officier van justitie van het Openbaar Ministerie die mensen, namens het volk, kan aanklagen, gelukkig maar! En dat kan dan alleen in een strafzaak. Dan moet er dus eerst een verdachte zijn van een overtreding of een misdrijf... Daarvan lijkt mij in het geval dat jij beschrijft geen sprake.

Je zou kunnen overwegen om een advocaat in de arm te nemen om je mogelijkheden eens te bespreken. Een civiele zaak aanspannen tegen de vorige eigenaar kan dan altijd nog, als alle andere mogelijkheden om met hem tot een oplossing te komen zijn uitgeput! Dat zijn er overigens heel veel, hoor, die andere mogelijkheden!!!