Kun je als je gaat samenwonen/samen huren beide huurtoeslag krijgen?

Of hoe werkt dat?

En verdere tips qua samenwonen/samen huren. Waar moet je aan denken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, 1 van jullie beiden krijgt huurtoeslag als je daarvoor in aanmerking komt, als je een huishouden deelt wordt jullie inkomen bij elkaar geteld en uit dat gezamenlijke inkomen wordt huurtoeslag berekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zou mooi zijn hoef je helemaal geen huur meer te betalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergelijk de prijzen van verzekeringen, energie, mobiele telefoon en internet/bellen/tv, schrijf je bijvoorbeeld in bij sloop de crisis: https://sloopdecrisis.nl/homepage

Antwoorden (2)

Huurtoeslag is alleen bestemd voor de persoon die de huur betaalt en een lage inkomen heeft.

Als beide personen een lage inkomen hebben, dan is in 2016 een zgn. 'kostendelersnorm' van toepassing, d.w.z. dat ieder recht heeft op ong. de helft van het bijstandsloon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
De kostendelersnorm is overbodige en niet ter zake doende informatie in dit verband. De kostendelersnorm is niet van toepassing bij 2 personen. Is niet in 2016 ingevoerd maar in 2015. Voor huurtoeslag geldt dat bij 2 samenwonende personen de ene persoon de aanvrager van de huurtoeslag is. De andere persoon is toeslagpartner of medebewoner. Beide inkomens worden opgeteld en daarna wordt het recht op huurtoeslag vastgesteld. Het kan dus best zijn dat de ene persoon € 28.000 inkomen heeft en de andere persoon € 0. Toch huurtoeslag hier want het totale inkomen is beneden de grens van € 29.125
Je ontvangt niet allebei toeslag, maar samen. Als je samen een woning huurt, word je - meestal - elkaars toeslagpartner. Dus je ontvangt dan sámen toeslag. De inkomens worden bij elkaar opgeteld, dus zult dan minder toeslag krijgen dan wanneer je alleen woont en je alleen je eigen inkomen hebt. En het kan natuurlijk ook zijn dat je met het gezamenlijke inkomen boven de inkomensgrens uitkomt en daardoor géén recht meer hebt op huurtoeslag. Het kan trouwens ook gevolgen hebben voor de zorgtoeslag.

Voor meer informatie over de toeslagpartner, zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/

Het kan zijn dat je naast toeslagpartner ook elkaars fiscaal partner wordt, dit hangt af van je verdere situatie en kun je zelf nagaan: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/fiscaal_partnerschap . Fiscaal partnerschap heeft zowel voor- als nadelen.

Ik weet niet wat je verder nog zoekt aan informatie of tips, maar als één van jullie een uitkering ontvangt, kan samenwonen gevolgen hebben voor de hoogte daarvan of het recht erop. Dit geldt met name voor de Bijstandsuitkering. Ontvangt één van jullie partneralimentatie, dan kan die komen te vervallen. Een eventuele AOW-uitkering zal verlaagd worden. Net als voor de Bijstand geldt in die gevallen dat samenwonenden gelijkgesteld worden met gehuwden. Op veel andere gebieden is dat echter niet het geval. Als jullie een stel zijn, kan het waard zijn om na te gaan of trouwen of/geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract nog voordelen voor jullie heeft.

Daarnaast heeft samenwonen natuurlijk sowieso invloed op je wonen en huren: kijk in het huurcontract en bedenk en bespreek of je de woning sámen wilt (en kunt) huren of dat één van jullie alleen 'medebewoner' blijft. In heel specifieke situaties is het niet toegestaan om met meer dan één persoon in een huurwoning te wonen, dan zul je op zoek moeten naar andere woonruimte als je samen wilt wonen. Controleer je huurcontract of er verder nog zaken zijn in relatie tot de verhuurder. Verder is het verstandig om je verzekeringen na te lopen om te kijken of daar nog aanpassingen in nodig zijn vanwege je nieuwe woonsituatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Vanaf 2013 is fiscaal partnerschap volledig gelijkgesteld aan toeslagpartnerschap. Fiscaal partner = toeslagpartner en andersom.