Als er in een kleine straat veel huizen te koop zijn, hoe kan ik onderzoeken waar dat aan ligt?

Mogelijk heb ik interesse in het kopen van een huis, maar er staan verdacht veel huizen te koop in de straat. Het is geen lange straat. Heeft iemand tips?

13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

De beste tip is een aankoopmakelaar inschakelen. Die heeft toegang tot vele bronnen die voor de gemiddelde huizenkoper niet of moeilijk toegankelijk zijn.

Welke oorzaken er kunnen zijn is zeer divers. Hoe kun je dat nou onderzoeken?

1) vraag het de mensen waarvan de huizen te koop staan, of informeer bij die makelaar naar de motieven.
2) bekijk openbare bronnen op het gebied van milieu, bouwplannen, overlast, sociale structuur van het straatje, etc.
3) de markt is niet overal echt denderend, dus hou ook rekening mee dat dit gewoon de reguliere verhuisfrequentie (5-7 jaar) kan zijn, maar dat door de slechte marktomstandigheden de andere woningen simpelweg niet worden verkocht.

4) ga af op je intuïtie, als je denkt dat het niet in de haak is, zie er van af. Er is zoveel te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vraag aan de mensen in de buurt hoe het kan of ga gewoon naar een huis in de straat dat niet te koop staat en vraag het

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag bij de gemeente naar het bestemmingsplan van de straat/wijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien wordt er binnenkort in de buurt een fabriek gebouwd, verandert het uitzicht uit het raam van de woningen, of wordt er betaald parkeren ingevoerd in de wijk. Het kan van alles zijn, en dat soort dingen staan doorgaans in het bestemmingsplan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er in die straat veel oude mensen wonen staan er vaak veel huizen leeg net als bij mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook naar wat voor huizen t zijn. Ik woon in n nieuwbouw startersstraatje en van de 6 staan er 5 te koop, maar gewoon omdat we ongeveer tegelijk hier zijn gaan wonen en nu dus ook allemaal tegelijk in de fase zijn dat we door willen stromen naar iets groters om gezinnetjes te stichten. Maar met de huizen of de straat is niets mis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag onder welke voorwaarden een plaatselijk bekende makelaar eventueel als je aankoop makelaar wilt optreden, liefst iemand die daar geen huizen te koop heeft.
Hij zal moeten kunnen weten wat er speelt en je mogelijk daarmee willen overtuigen van zijn kunde en kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons huis staat te koop, maar die van beide buren ook.
Simpelweg om verschillende redenen.
De een gaat naar het bejaardenhuis, de ander wil gezinsuitbreiding en wij willen wat anders!
Niks mis met het huis, gewoon stom toeval!
Wel vervelend, want mensen zullen idd denken dat er iets mis is. Maar nee, het zijn juist top huizen!