Waar kun je zien hoeveel je huis waard is?

En niet een waarvoor je moet betalen of zelf vragen moet beantwoorden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Waar? In principe nergens. Deze 'waarde'cijfers zijn namelijk niet modelmatig maar individueel en op maat.

Je kunt twee exact dezelfde huizen naast elkaar hebben, die duizenden euro's in prijs kunnen schelen. De prijs hangt niet alleen af van de markt, maar ook van de staat van onderhoud, de ligging, millieuomstandigheden, bouwplannen in de omgeving etc. Dus een modelmatige vergelijking van huizen in de omgeving is *slechts* een indicatie.

De beste manier om er achter te komen wat je huis waard is, is door een makelaar te vragen een zgn. 'gratis waardebepaling' uit te voeren omdat je mogelijk overweegt je huis te gaan verkopen. Veel makelaars bieden die service, die er uiteraard op gericht i om in een zo vroeg mogelijk stadium met een potentiele klant in aanraking te komen.

Deze waardebepalingen zijn vrijblijvend en kosten je dus niets. Voor de makelaar is het een investering in een mogelijke nieuwe klant.

In zo'n gesprek worden de voor-en nadelen van je huis benoemd en wordt er een indicatie gegeven van de opbrengst en/of de (advies) vraagprijs. Deze waarden krijg je meestal niet op papier. Dit om te voorkomen dat je deze waarden voor andere doeleinden gaat gebruiken.

Wil je de waarden wel op papier, waarmee je je hypotheek kan verhogen een WOZ beschikking wil aanvechten etc. dan dien je een taxatie te laten maken door een register taxateur. Je krijgt dan een officieel taxatierapport.

Kortom, je kunt op internet wel indicaties vinden, maar deze kun en mag je niet 1 op 1 doortrekken naar je eigen woning. De beste manier om achter de echte waarde van *jouw* huis te komen is door een deskundig oordeel te vragen van makelaars uit je directe omgeving. Zij kennen de markt het beste.

Toegevoegd na 1 minuut:
oja,

er zijn veel sites waar je vragen moet beantwoorden om een prijs te krijgen...trap er niet in, de meeste sites doen iets met die informatie en voor je het weet heb je last van allerlei callcenters die je hypotheken willen verkopen etc omdat je ooit eens ergens hebt aangegeven te willen verhuizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Eeen buurtonderzoekje in de straat dus bij de buren doet vaak wonderen en dan weet je op een paar procent nauwkeurig wat je huis waard is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal daarvoor toch echt een taxateur moeten laten komen. Deze komt dan jouw huis, de staat waarin deze verkeert en de locatie bekijken en stelt dan een advieswaarde op.

Ik ben bang dat dit nergens op internet op te zoeken is of iets dergelijks.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.taxatievergelijk.nl/verkoop.html

Op deze site kan je de verschillende taxatie-tarieven met elkaar vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De WOZ waarde opvragen bij de gemeente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk even op de aanslag van de gemeentelijke belastingen. Daarop staat de WOZ-waarde van je huis. Het is niet helemaal accuraat, maar het geeft een aardige indicatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je doelt op de verkoopwaarde moet je gewoon even in jouw postcode gebied kijken op www.funda.nl. En dan gaan zoeken naar gelijksoortige woningen.
Is slechts een indicatie want het is natuurlijk sterk afhankelijk van de gebruikte (luxe) materialen in de huizen. Van buiten kan het gelijk zijn maar van binnen kan het nogal verschillen. Maar dan heb je in ieder geval een idee.

Voor een echt goeie prijs zul je een makelaar moeten inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarde van je woning of soortgelijke is op te vragen bij het kadaster.
Dit kan gewoon via internet, het kost een paar Euro maar dan heb je in ieder geval een prijsvergelijk met de andere huizen in de straat.
Is het huis onlangs nog verkocht dan is de prijs zichtbaar en wat actueler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik, toen ik op het punt stond te gaan kopen, een overzichtje opgevraagd bij het Kadaster voor het wereldschokkende bedrag van 50 cent, maar de meer algemene cijfers kun je terugvinden via dimo.nl en dat kost niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woningwizard:
Met Woningwizard kunt u per SMS de laatste koopsom van een woning die vanaf 1992 is verkocht opvragen en ontvangen met uw mobiele telefoon. De gegevens zijn afkomstig van het kadaster.
Daarnaast ontvangt u een tweede SMS met de huidige waarde van uw woning volgens een modelmatige berekening. (bron: NBWO) Simpel, Makkelijk en Snel!

Sms: naar 2233
(Voorbeeld: 1234AB 12)

Op basis van straatnaam, huisnummer en woonplaats
Sms: naar 2233
Voorbeeld: Dorpsstraat 12a Groningen

U ontvangt in totaal 2 smsjes (1,50 p.o.b)

Toegevoegd na 34 seconden:
O, je wilde er niet voor betalen.
Sorry!