Wat is goedkoper, je wasmachine verwarmen met stroom of via een hotfill met gas van je cv?

Ik heb een hotfill draaien tegenwoordig en ben aan het rekenen geslagen. Wat bleek: Ik kwam op een hogere energieprijs uit met gas, dan met elektriciteit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Met gas verwarmen is veel en veel goedkoper.
Waar je wellicht tegenaan gelopen bent, is dat het water uit een boiler of voorraadvat komt. Je haalt daar een paar liter uit voor de wasmachine en het hele vaatje moet opnieuw opgewarmd worden waardoor meer gas gebruikt kan worden dan dat je voor de wasmachine nodig had.
Het resultaat is echter wel, dat je nu een voorraad warm water hebt die je kunt gebruiken en de wasmachine krijgt daar "de schuld" van.
Ook zouden leidingverliezen een belangrijke rol kunnen spelen. Hoe ver staat de ketel van de wasmachine af en is de warmwaterleiding goed geisoleerd ?
De redenatie kan nog simpeler : Elektriciteit wordt gemaakt door gasgestookte turbines. Bij die omzetting van potentiele naar elektrische energie treden verliezen op. Dan zijn er de kabelverliezen van de centrale naar jouw huis en is er de energieleverancier + belastingen die allemaal wat willen verdienen. Dat kost allemaal geld.
Als het gas rechtstreeks bij jou het huis in komt en -net als in de elektriciteitscentrale- gebruikt wordt om het water direct op te warmen, omzeil je al die verliezen en winstmarges.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ha, die Takkie;

Je geeft het antwoord zelf al; in dat geval dus gewoon wassen met warm water van de wasmachine zelf.

Toegevoegd na 58 seconden:
Maar misschien is die 'hotfill' (had er nog nooit van gehoord) wel bedoeld om ervoor te zorgen dat het waswater vanaf het begin al warm is en niet om energie te besparen?