Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vaat uit vaatwasser blijft maar stinken, is daar een oplossing voor?

Misschien heeft iemand hier de oplossing want wij komen er niet uit. Onze vaatwasser, welke nog niet heel oud is laat een ernorme stank achter op de vaat. Het zijn voornamelijk de spullen die uit de vaatwasser komen waar je het echt aan ruikt (ik zou het zelf beschrijven als rauwe ei lucht). Als je de vaatwasser opentrekt is het namelijk niet zo dat deze lucht je tegelijk tegemoet komt.

Wat wij al hebben geprobeerd:
- Reinigingsprogramma met kopje azijn
- Reinigingsprogramma met soda
- Reinigingsprogramma met speciale vaatwasreinigings tabs
- Filter en sproeiarmen volledig schoongemaakt
- Alle rubbers/deur/bodem schoongemaakt

De deur van de vaatwasser gaat na de droogtijd automatisch open en deze staat verder eigenlijk ook altijd op een kier. De vaat staat vaak maar 1 dag soms max 2 dagen ´vies´ in de vaatwasser.
Ik heb momenteel geen foto van de afvoer dus voor nu even een schematische tekening. Wij gebruiken de all in one tabs van de lidl, daarnaast is ons zout en het glansspoelmiddel aangevuld.
In de afvoerslang zitten verder geen knikken/bochten etc.

Picture for question
7 maanden geleden
ronron1212
7 maanden geleden
gebruik je niet teveel wasmiddel
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Gebruik eens een ander merk tablet/pod/tab.
Gewoon eentje vragen van een familielid, buurvrouw, vriendin.
Kijken wat dat doet met de lucht.
TurfGraver
7 maanden geleden
Je afvoer aansluiting zit verkeerd.
Zwanenhals moet na de afvoer komen.
AlphaLimaSierra
7 maanden geleden
Klopt inderdaad, de afvoer zit niet op de juiste plek. Dit kan zeker de stank veroorzaken.
Ilse2002
7 maanden geleden
Oké dank! We gaan de aansluiting aankomend weekend veranderen en kijken of het stankprobleem dan is opgelost.
Vaughn
7 maanden geleden
Ik wil nog een toevoeging doen, als je de afvoer boven de zwanenhals plaatst dan moet de was bak een klep/beluchter krijgen d.m.v. pingpong balletje, dit voorkomt dat je wasbak een slurpend geluid gaat maken wat op den duur erg stoort(ik werd er i.i.g. gek van) als je vaatwasser het water wegpompt. Hier is zo'n sifon met beluchter: https://www.warmteservice.nl/Sanitair/Wastafels-en-fonteinen/Afvoer-en-sifon/Buissifon/McAlpine-kunststof-universeel-sifon-met-beluchter-6-4%22x40mm/p/A0024266?origin=-tl005-3000-11053-11134-
Vaughn
7 maanden geleden
Hier nog een artikel bij Tweakers waar je de vaatwasser boven het waterslot gemonteerd zit met een gewone sifon zonder beluchter, deze tweaker klaagt dan ook over dat slurpende geluid wat op den duurt erg gaat irriteren: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2126128
HeerVoldemort
7 maanden geleden
Ik herken dit probleem en bij mij zit wel alles goed aangesloten. Rauw ei, mooie omschrijving. Ik zei altijd natte hond, maar dat klopt niet helemaal. Wat bij mij redelijk helpt. Elke keer dat de machine aan gaat zet ik een bakje azijn in het bovenste mandje en een schep soda onderin. Dus niet alleen bij een reinigingsprogramma. En geen open ramen of deuren als de machine open gaat. Op de een of andere manier heeft dit invloed.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De water afvoer is volgens de tekening rechtstreeks zonder sifon op het riool aangesloten. een sifon functioneert als stank afsluiter. Zonder sifon en wammeer er geen water in de slang blijft staan zal de riool lucht rechtstreeks de vaatwasser in gaan. De oplossing is of de vaatwasser een eigen sifon geven of de aansluiting verplaatsen nssr de andere
zijde van het sifon verplaatsen.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 12 mei 2025 20:59: tekst
7 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing