“Droogballen besparen veel werk in het huishouden, besparen tijd en geld tegelijk. De droogballen worden aan de lopende droogcyclus toegevoegd om het wasgoed binnenin los te maken. De botsing met de kleren duwt het wasgoed uit elkaar en maakt het los.
Het losmaken van het wasgoed is bedoeld om een zachter resultaat te krijgen, maar het kan ook het droogproces verkorten. Droogballen vallen dus in de categorie van energiebesparende maatregelen bij gebruik van een droger. Met droogballen doe je dus alles goed, want het wasgoed wordt lekker zacht en pluizig, de droger is sneller klaar en verbruikt dus minder elektriciteit.”

Onderzoek
Een deel van de moeilijkheid bij het beoordelen van de werkzaamheid van de ballen komt voort uit de vaagheid van de claim. De uitdrukking "maakt kleding zacht" leent zich niet echt voor empirische metingen. Het was ook een uitdaging om de verkorting van de droogtijd te berekenen, die volgens de instructies "zal variëren op basis van de droger, het type stof, de grootte van de lading, de instelling van het warmteniveau, enz."
Twee verschillen werden duidelijk toen het product in gebruik was. Eerst rammelt het harde plastic hoorbaar tegen de droogtrommel. Ten tweede presteerde de machine in wezen hetzelfde met of zonder de ballen erin.
een jaar geleden