Wat kan ik doen tegen een douchegordijn dat naar je toekomt als je aan het douchen bent?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
18.8K
Cryofiel
4 jaar geleden
Ik plakte het douchegordijn altijd aan de binnenkant van de douchebak vast. (Werkt alleen bij een voldoend hoge douchebak.) Maak het douchegordijn aan de buiten-onderkant nat. Kleef het dan tegen de binnenkant van de douchebak aan. Het gordijn zal nog wel een klein beetje naar binnen komen, met name op halve hoogte, maar veel is dat niet.

Antwoorden (3)

Ik heb het opgelost door onderin het douchegordijn knikkers in de zoom te rijgen. De hele rand vol. Dan kan het gordijn normaal worden opengeschoven en je hebt nooit meer last van het aanzuigend effect bij douchen. Het blijft gewoon naar beneden hangen omdat het te zwaar is.
Ivana
4 jaar geleden
Zet het gordijn op een kiertje. Daarmee voorkom je een luchtdrukverschil e.d.

Oorzaken naar binnentrekkend douchegordijn

Het schoorsteeneffect
Doordat je een douchegordijn hebt hangen, maak je van de douchecabine een soort schoorsteenconstructie. Mocht je het nog niet weten: warme lucht stijgt op en bij je voeten wordt de koude lucht vanuit de badkamer naar binnen gezogen. Voilà, het gordijn wordt naar binnen gezogen.
We horen de oplettende douchegordijnbezitter denken: maar met koud water gebeurt precies hetzelfde. Dat klopt. Daar is dan weer de volgende verklaring voor.

Bernoulli-effect
Het Bernoulli-effect houdt in dat de hoge snelheid van het water de luchtdruk verlaagt. De luchtdruk buiten de straal wordt hoger dan de druk in de waterstraal. Het gevolg? Het douchegordijn trekt naar binnen toe.

Horizontale Vortex-theorie
De straal van de douchekop veroorzaakt als het ware een horizontale storm. Het centrale punt van de douchecabine heeft een lage druk, waardoor het gordijn naar binnen wordt gezogen.
_____________

Daarnaast blijken tafelkleedgewichtjes (of wasknijpers) aan de onderkant van het gordijn te helpen. Te koop bij Xenos, Blokker, bouwmarkt .e.d.
4 jaar geleden
Meerdere Mogelijkheden
Magneten - in de douchebak vastzetten
https://omaweetraad.nl/diversen/douchegordijn
Tafelkleedgewichtjes - onderaan douchegordijn, wordt zwaar .
Douche op het gordijn richten - zodat het niet tegen je aankomt/plakken
Klittenband - aan beide kanten douche en muur
TWEE douchegordijnen - lekker ruim, niet strak, zuigt niet aan - 2 goedkope exemplaren
https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/aanzuigend-douchegordijn

En in een volgend huis kiezen voor een douchecabine of zelf gebouwde diepe douche waarbij een douchegordijn helemaal niet nodig is.