Hoe kan ik water snel aan de kook krijgen?

Hoe kan ik water snel aan de kook krijgen? Natuurlijk met deksel op de pannen, maar is het voordeliger om de pan met water kort op hoog vuur te zetten voordat ik groenten erbij doe of iets langer op laag/klein vuur als je een gasfornuis hebt?

2 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is nog niet zo makkelijk om antwoord op te geven hoe je het best je water kunt verwarmen. Volgens de stichting Milieu Centraal maakt het eigenijk niet zoveel uit wat voor apparaat je gebruikt om je water mee te verwarmen. Als je maar niet te veel water verwarmt.

Als je genoeg hebt aan een halve liter kookwater, maar je vult je pan met een liter, moet je twee keer zoveel energie genereren om het water warm te krijgen. Als je vervolgens de helft weer door de gootsteen spoelt, heb je onnodig energie verbruikt. Dat is een groter probleem dan hoe je dat water precies gekookt hebt.

Als je echt zuinig wil doen, moet je alleen gebruiken wat je nodig hebt. En dan is een waterkoker met streepjes wel zo handig. Zo kook je nooit te veel.
fremar
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is misschien dubbelop, maar als ik bijvoorbeeld snel sperziebonen wil koken, kook ik eerst water in de waterkoker. Dit gooi ik dan in de pan, gelijk op hoog vuur en binnen 1 minuut heb je het water in de pan aan de kook.