Hoe terpentinelucht te verwijderen uit een kist?

Ik heb een kist gekocht die ik als opbergkist voor het speelgoed van mijn kindje wil gebruiken, echter stinkt de kist aan de binnenkant erg naar de terpentine. Heeft iemand een handige tip voor mij hoe ik dit kan verwijderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Is het terpentine of is het de hars van de grenen planten die gebruikt zijn om de kist te maken?

in het eerste geval: Buiten of in de schuur een paar dagen open zetten en dan verdampt de terpentine. Anders; Lakken?

Toegevoegd na 11 seconden:
planten = Planken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien helpt het om de kist een paar dagen goed te laten uitdrogen (luchten) in de warme zon. Of anders föhnen, aangezien terpentine nogal een luchtig goedje is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kopje (oid) azijn en/of citroensap er in zetten met de deksel dicht. Mijn ervaring is dat deze 2 vloeistoffen de meeste onaangename geurtjes wel weg krijgen.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terpentine is een vluchtig natuurprodukt dat gewonnen wordt uit naaldbomen. Als het kistje van dit hout gemaakt is zit het in het hout en is er niks aan te doen dan het te overtroeven met een ander luchie of te wachten tot de terpentien helemaal uitgewasemt is. Sandalwoodparfum lijkt me een goede optie voor het eerste geval.
Wat je ook kan doen is de kist ventileren. Daar heb je dan minimaal twee gaten voor nodig. Dan blijft die lucht niet zo erin hangen en is de kist ook eerder uitgewasemt.
Terpentine is weliswaar giftig maar de concentratie in het hout is zo gering dat er geen gevaar is voor de gezinsgezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is terpetine geen vluchtig natuurproduct wat uit naaldbomen wordt gewonnen.
Terpetine is een aardolie distalaat.Zeg maar ,zonder moeilijke woorden,een afvalproduct van olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een terechte rectificatie: je hebt gelijk. Het naaldboomextract heet Terpentijn. Het aardoliedestillaat heet Terpentine. Beide zijn koolwaterstoffen. Ook interessant te weten voor de vragenstelster.