Vochtig slaapkamer wat er tegen te doen?

Wij hebben last van een enorm vochtig slaap kamer. De muren worden vochtig en de ramen zijn continu beslagen. We zetten iedere dag het raam helemaal open om te luchten. Dit lijkt niet veel te hebben. Heeft iemand tips ?

Toegevoegd na 2 minuten:
De ramen openzetten of de verwarming hele dag aan hebben heeft niet veel zin.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Enkel, redelijk oud dubbelglas of nieuwe dubbelglas? Hebben jullie een goed werkende afzuigkap en gebruiken jullie die ook goed? (dus op een hoge stand tijdens het koken) Afzuiging in de badkamer? Het is normaal dat vocht last geeft op de koudste kamer en dat is vaak een slaapkamer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb een mobiele airco en deze zet ik regelmatig in de slaapkamer aan, dus ik heb geen last van vocht. Ik zou wel een vochtmeter kopen. Er zijn zeer goedkope in de handel. En in elke kamer meten. Mogelijk heb je lekkage of gewoon last van het vochtige weer.
Bij dit probleem zou ik geen vochtvreters inzetten, maar een airco of ander apparaat dat vocht uit de lucht haalt kan helpen, maar wat is de oorzaak.

Antwoorden (1)

Om te beginnen zou je moeten nagaan waar het vocht vandaan komt. De oorzaak aanpakken is efficiënter dan het te veel aan vocht verdrijven. Mogelijk is isoleren en ventileren een oplossing, maar het vocht moet toch ergens vandaan komen........
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijkt alsof het van de ramen af komt. Die zijn altijd nat. Als je ze droog maakt zie je het vocht er weer op komen. Dus vrij zinloos.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ramen zijn koud, daarom condenseerde het vocht daar makkelijk, dat wil niet zeggen dat dat ook werkelijk de bron van de vochtige lucht is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zolang er geen lekkage o.i.d. is van het kozijn, zal een raam niet de oorzaak zijn.
Dit is inderdaad enkel de plek waar het zichtbaar wordt.
svetivlas
6 jaar geleden
Waar het vocht vandaan komt? Nee, niet van de ramen maar uit de lichamen van hen die er slapen. Het kan variëren tussen de 1 en 2 liter per persoon per nacht. De luchtvochtigheid is zo groot dat dit op de koude (enkelglas) ramen condenseert. Enkele uurtjes per dag luchten is echt geen oplossing voordat de luchtvochtigheid normaal is.
Zet niet alleen de ramen open maar ook de deur zodat er een luchtstroom ontstaat. Droog de ramen steeds af en droog de doeken ergens anders.
Gooi je beddegoed helemaal open of nog beter werk met twee dekbedden waarvan per nacht het ene ergens droogt ( wasdroger, zolder) terwijl je het andere gbruikt en hou dit een dag of tien vol. Alleen zo krijg je de vochtigheid onder controle.