zegt het wattage iets over de kracht van een machine?

zegt het wattage (1800 of 2200 Watt) iets over de zuigkracht van een stofzuiger of alleen over de hoeveelheid stroom die hij verbruikt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De SI (international systeem) eenheid voor vermogen is de Watt.
Zie ook bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogen_(natuurkunde)

Het beste antwoord

Ha, die Deva;

De hoeveelheid watts bij stofzuigers en andere apparaten zegt ieders over het vermogen. Over het stroomverbruik zegt het alleen iets wanneer je die volledige kracht ook benut; een zwaarder apparaat zal uiteindelijk meer energie per tijdseenheid gebruiken. Maar als de rest van de machine niet efficiënt is geconstrueerd hoeft de zuigkracht dus ook niet per sé hoger te zijn. En als het ding wel goed in elkaar zit kan de zuigkracht zoveel hoger zijn dat je sneller klaar bent met de klus en er dus uiteindelijk minder wordt verbruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wattage zegt iets over het gedissipeerde vermogen... Watt is vermogen... dus 2200 watt, dan trekt dat apparaat 10 ampère... En het zegt niets over de zuigkracht en of rendement...

Dus het is helemaal niet zo dat een meer verbruikende stofzuiger DAAROM beter zuigt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vermogen geeft de zuigkracht van de stofzuiger in Watt aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...zuigt een ding met meer wattage dus harder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is wel wat ik als leek uit de tekst haal. De zuigkracht in Watt, dus lijkt mij: hoe meer Watt, hoe meer zuigkracht.
Ik zal het even uitleggen, want XiniX zit wel op het goede spoor, maar hij legt het wat wazig uit.
Een stofzuiger produceert twee zaken: luchtverplaatsing en warmte. Nee, eigenlijk drie zaken, ook nog lawaai, maar dat vergeten maar even voor het gemak.
Als je een stofzuiger koopt van 1000 Watt, dan zuigt dat kreng niet met al die energie. Hij maakt ook nog warmte. Lekker in de winter, maar daar was het je niet om te doen.
Als het apparaat een rendement heeft van 70% dan verlies je 30% aan warmte en heb je maar 700 Watt zuigkracht.
Zo kun je je voorstellen dat een stofzuiger van 2200 Watt niet persé beter zuigt dan ééntje van 1800 Watt, als de eerste slechter gebouwd is. Helder?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgeled. Hier kan ik me wel in vinden. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna helemaal goed, maar dan heb je nog één ding en dat is de efficientie van de gebruikte zuigmethode... Die cycloonzuiger maakt wellicht meer vacuüm dan een centrifugaalpomp...
AWM
14 jaar geleden
Nee, Xinix, dat valt onder het rendement.
Mijn opa is in 1949 met een stofzuiger fabriek begonnen en deze stofzuigers werden voorzien van een 800 watt motortje. Vandaag de dag werk ik nog steeds met een stofzuiger uit 1969 en deze heeft meer zuigkracht dan menig duur merk met 2000 watt zuigkracht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik ook nog heden ten dage, niet kapot te krijgen ook ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfde fabrikant?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke fabrikant is dat? Ik moet nl een nieuwe stofzuiger kopen en vind het wel heel belangrijk dat zo'n ding goed werkt, want het is toch al niet mijn favoriete bezigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet over welke fabrikant kirsten het heeft. Maar Baptista maakt sedert 2000 geen stofzuigers e.d. meer. Alleen nog maar autowassystemen... Maar Black & Dekker heeft een paar erg goede stofzuigers met een enorm sterke zuigkracht...