hoe kun je voorkomen dat een trui gaat pillen?

ik hoop dat dat goed Nederlands is! hij is vrij nieuw, maar ziet er niet uit, het lijkt op hele kleine pluisjes. kan ik daar nog wat aan doen en hoe voorkom ik het in de toekomst? Ik was hem wel binnenstebuiten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.2K
fremar
6 jaar geleden
Van welke stof? katoen,wol...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
joggingstof

Het beste antwoord

Die pluisvorming wordt inderdaad pillen genoemd.
Er zijn diverse methodes om de pluizen te verwijderen. Maar wat je met een nieuwe wollen trui als eerste moet doen is 'm in de vriezer leggen, dan pilt ie daarna veel minder.
Verwijderen ervan doe je door met een oud bot scheermesje langzaam over de trui te strijken, of met een kammetje dat de tanden heel dicht bij elkaar heeft staan, of met een pluizentondeuse, of met een puimsteentje. Vervolgens ga je met zo'n kleefroller over de trui heen om de losgekomen pluisjes weg te halen.
Amadea
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een kledingstuk dat bestaat uit vezels die afkomstig zijn van een dier, bijvoorbeeld wol (schaap), kasjmier (geit) en angora (konijn) behandel je als volgt. Vouw je het kledingstuk op, verpak hem in een hersluitbaar plastic zakje en leg hem 24 uur in de vriezer. Raar, maar waar. Dit voorkomt dat je het kledingstuk pluisjes afgeeft. Let op! Dit is géén permanente oplossing, het is haast onmogelijk te voorkomen dat wol geen pluisjes meer afgeeft. Geeft je katoenen of linnen kledingstuk af? Gooi 'm 10 minuten in de droger voordat je hem aantrekt en je schijnt geen pluisje meer te zien. Stoffen van plantaardige oorsprong zijn namelijk bestand tegen hogere temperaturen. Easy as 1,2,3! Heb je een trui die bestaat uit synthetische vezels (acryl, polyester of nylon) en hij geeft af? Dan mag hij regelrecht terug naar de winkel. Het is bijna onmogelijk dat een kledingstuk dat bestaat uit 100 procent synthetische vezels, pluisjes zou mogen afgeven. Het gaat hier dan om een fabrieksfout.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zijn geen pluisjes, hij gaat pillen