Hoe ruikt kwik (thermometer met blauwe vloeistof kapot, terpetinelucht)?

Het bolletje onderaan de thermometer is in gootsteen/wasbak kapot gevallen en direct weggespoeld. Ik rook toen een terpetinelucht, wat kan dat zijn? Kwik of is het een alcoholthermometer? Ik heb het restant in een fles met water gedaan(staat onder water) en daar zie je kleine bolletjes plakken aan het glas van de thermometer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Is met warm/heet water afgevoegd in de gootsteen. De kraan stond aan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hij ziet er zo uit (rood i.p.v. blauw):
http://thumbs.dreamstime.com/z/alcohol-thermometer-17409639.jpg

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Kwik is reukloos. De gekleurde vloeistof is een alcohol met een kleurstof om de vloeistofkolom goed zichtbaar te maken.
De vloeistof kan door de gootsteen en het glas in de glasbak of bij het restafval.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
extra info (gekleurde alcohol, maar ook andere organische vloeistoffen.):
http://www.antigifcentrum.be/huishouden/een-gebroken-kwikthermometer#opruimen