Hoe krijg je een theezeefje goed schoon?

Het betreft zo`n metalen theezeefje met twee helften van gaas. Die twee helften zijn samen geklemd en bij het openen van de twee helften, kun je er thee of kruiden in doen.

Maar na verloop van tijd wordt dat gaas voorzien van een bruine aanslag.
Hoe kun je dat weer mooi schoon krijgen, en dan bij voorkeur zonder gebruik van chemische middelen. Ik wil er namelijk nog vaker (kruiden)thee mee zetten...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12K
Cryofiel
9 jaar geleden
Chemische middelen zijn geen probleem zolang er maar geen resten in of aan het theezeefje blijven zitten. Heb je het theezeefje wel eens in de vaatwasser gedaan? Heel veel dingen worden daar verrassend schoon van!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van die tabletten die gebruikt worden om kunstgebitten schoon te maken. die krijgen ook de bruine aanslag in de wc schoon.

Antwoorden (4)

Met een oude tandenborstel schoon borstelen. Als de aanslag hardnekkig is kan je er wat zout bij gebruiken. Dan wel goed naspoelen.
Amadea
9 jaar geleden
In een bakje doen met heet water en soda.
Tijdje laten weken en dan gewoon afwassen.

Nog makkelijker/sneller gaat de aanslag eraf als je een een stukje zilverfolie met de doffe kant naar boven legt, het theezeefje er boven op legt, wat soda toevoegt, en hier kokend water op giet zodat het hele zeefje onder water staat.

Ook dit een tijdje laten staan, en daarna het zeefje afwassen.

(de laatstgenoemde manier is trouwens ook perfect om zilver te poetsen. Na de soda behandeling wel goed afspoelen ivm de witte was die soda achterlaat bij het opdrogen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het theezeefje alleen gebruikt om thee te zetten, is het niet nodig dit schoon te maken. Net zo min als het nodig is om een theepot aan de *binnenkant* schoon te poetsen, dit gaat ten koste van de smaak van de thee die gezet wordt.

Als je het gebruikt voor kruiden [dus niet kruidenthee...], dan kun je het laten weken in sterk sop, gemaakt van bijvoorbeeld "groene zeep" dat is het minst chemische schoonmaakmiddel wat ik kan bedenken. Ook kun je het "poetsen" met een schuursponsje met dezelfde groene zeep.

[uit de bron:]
Groene zeep heeft de naam een bijzonder goede ontvetter te zijn. Het wordt gebruikt om bijvoorbeeld extra vervuilde (smeerolie)handen schoon te krijgen, maar ook bij het verwijderen van hardnekkige (vet)vlekken uit stoffen. Veel moderne synthetische oppervlakte-actieve stoffen hebben echter een aanmerkelijk groter vetoplossend vermogen dan zeep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
groene zeep laat een vettig filmpje achter, dus even afwassen (ontvetten) nadien.
Zet het zeefje een paar uur in een kom water met een scheutje chloor!
En schoon is je zeefje!