Wat te doen tegen mieren?

De zon schijnt maar net twee dagen, en er zijn alweer mieren gesignaleerd. Het vreemde is dat wij dit nu al voor het derde jaar achter elkaar hebben.

Ons appartement zit op de tweede etage en ons balkon grenst aan die van onze buurman. Wij hebben geen planten op het balkon, mijn buurman heeft al drie jaar dezelfde plant.

Wat kan ik nou doen (behalve de buurman vragen zijn planten weg te doen, want dat is niet bespreekbaar) tegen deze mieren?

Probleem daarbij is, in ons huis / balkon is geen nest te bekennen, al drie jaar niet!

Toegevoegd na 7 minuten:
Probleem met een rijtje stuivers, deze sluiten nooit 100% de doorgang onder de balkondeur.

Een mierenlok doosje, lok je mieren toch mee, wordt het dan niet erger?

Alle middeltjes zullen wellicht de enige oplossing zijn, maar we hebben een kruipende kleine en een hond....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag ben ook benieuwd naar de antwoorden +

Het beste antwoord

Mieren zijn vrij eenvoudig te verdrijven door op hun route of in het gazon voor de mieren volgende huis- en tuinmiddeltjes toe te passen:

*

witte peper strooien
*

koffiedik alsook restjes koffie uitgieten
*

fijn gesnipperde rauwe uien strooien
*

knoflookteentjes open wrijven
*

kruidnagel in kieren en voegen steken
*

koperdraad voor de dorpel van de deur spannen. Mieren komen niet over koper heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

een rijtje stuivers op je balkon leggen! Werkt vaak prima! Daarnaast bestaan er van die mierenlokdoosjes. Te koop in zo'n beetje iedere fatsoenlijke supermarkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een krijtstreep schijnt prima te werken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.Als u last heeft van mieren is er een plantaardige oplossing voor uw probleem. Als er goudsbloemen, afrikaantjes, lavendel, boerenwormkruid, of bieslook geplant wordt bij de plaats waar de mieren overlast bezorgen maken de mieren liever een omweg. Mieren hebben een hekel aan de geur van deze planten.

2.Als u last van mieren heeft spuit dan een streep met citroen afwas over de plek waar ze steeds vandaan komen, ze zijn echt de volgende dag nergens meer te vinden.

3.Nog een milieuvriendelijke tip tegen mieren in de tuin: giet enkele dagen achter elkaar liters kokend water over de nestuitgangen. Je hebt hier echt liters voor nodig, want de gangen zijn erg lang.

4.Om mieren weg te sturen bv. achter op het plaatsje, het gebruikte afwaswater over de plaats waar ze zijn gooien en weg zijn ze. Lukt dat niet in 1 keer, dan meerdere keren herhalen.

5.Deze tip werkt echt: Bij mieren: Strooi op het mierenpad of uitgang koffiedik (gewoon uit de filter) na een/twee dagen zijn de mieren weg. Je kunt het hierna gewoon opvegen.

6.Heeft u veel last van mieren, strooi dan wat vimpoeder op de nestjes, de mieren hebben een hekel dat de poeder aan de pootjes en de vleugels zitten. Na een paar dagen zijn ze zo goed als verdwenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen gebruiken koperen munten om mieren te verjagen. Ze stellen dat mieren een hekel hebben aan de geur van koper. Het zou hun eigen geursporen verstoren.

Mieren gebruiken de geursporen om elkaar de weg naar voedselbronnen te wijzen. Als het geurspoor wordt verstoord door een andere sterke geur, dan raken de mieren in verwarring en verdwalen ze. Naast koper zouden mieren daarom ook een grote afkeer hebben voor de geur van peper, knoflook en uien.

Wist je trouwens dat als de mierenkoningin doodgaat, dat dan meestal de hele kolonie sterft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waar vind je die?
ga rustig buiten zitten en leg de mieren uit dat jij daar woont en dat je hun daar liever niet hebt.
als je mazzel hebt luisteren ze goed naar je.
en zo niet dan moet je de andere tips proberen
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch dat ze die andere tips moet proberen. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk een helder inzicht met meer diepgang dan de meeste mensen zullen begrijpen! +1
Mieren hebben zo te zien nogal een hekel aan veel dingen.
Ik ga er twee aan toevoegen die ik hierboven nog niet gelezen heb:
1) Strooi kaneel over de route die de mieren lopen, daar houden ze niet van.
2) Strooi Afrikaantjes (die bloemetjes dus) over de route van de mieren. Zelfde resultaat. (helaas is dit nogal seizoensafhankelijk, het duurt nog wel even voordat de bloemetjes uitgebloeid zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft het steeds over een "route" die mieren lopen, maar bij mij lopen ze geen route, ze zijn er gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens jou komen ze toch bij de buren vandaan? Strooi het op de grens van jouw balkon met zijn balkon, dan heb je de route mooi doorbroken.
Allereerst: wat mieren het meest doen is lopen. Het is een actief volkje. Het lijkt of ze willekeurig heen en weer bewegen, maar als je oplet zit daar een patroon in. Als je op die manier naar mieren kijkt heb je er niet zo'n last van. Een mier is een schoon en nuttig dier en leuk om naar te kijken. Als kind deed ik niets liever dat bij een mierennest kijken wat die beestjes allemaal deden. Als je mieren bekijken maakt tot een mantra of een vorm van meditatie kom je zeker tot rust en wat wil je nog meer?

Dan je stelling over mierenlokdozen. Ze lokken mieren en ze nemen die stof mee naar hun nest. Daar wordt het nest uitgeroeid. Als je dat beoogt is het zeker effectief, maar je krijgt ongetwijfeld ook wat gifstoffen binnen. En zo niet jij, dan wel je kinderen of huisdieren. Mierengif in lokdozen of poeder bevat een klein beetje zenuwgif. Dat insecticide heeft veel overeenkomsten met het zenuwgif dat in oorlogvoering gebruikt wordt. Het veroorzaakt ademdepressies en je sterft een pijnlijke dood. Ook mieren sterven er een dood mee die je zelfs mieren niet gunt.

Als je na bovenstaand verhaal toch besluit om van mieren af te willen, volstaat het om bij het nest bakmeel (bloem) te strooien. Ook dit nemen de mieren mee naar hun nest en dat spul kunnen ze niet verteren. De rauwe meel zet uit in en mierenmaag en dat overleven ze niet. In ieder geval is dit middel niet schadelijk voor jezelf, kinderen en huisdieren.

Toch blijf ik vooral bij mijn eerste stelling. Mieren doen je niets. Ergernis over mieren zit vooral in onze hoofden. Het ergste wat ze kunnen doen is kriebelen. Verder houden ze van zoetigheid en als je dat niet al te veel neerstrooit, zal het aantal ook meevallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is trouwens ook geweldig om samen met je kleintje naar de mieren te kijken en te zien wat ze allemaal doen.