Waarom stinkt een natte wollen trui?

Als ik een wollen trui gewassen heb dan stinkt deze altijd ontzettend. Wat ik zelf heb kunnen vinden:

Het heeft iets met bacteriën te maken. Een wollen trui in de sneeuw leggen zou het probleem oplossen, omdat de bacteriën doodvriezen? Is een wollen trui dan een bron van schimmels en bacteriën?
EN
Een wollen trui die naar natte hond ruikt is nog vies, een wollen trui die naar nat karton ruikt is schoon. Klinkt wat raar.
EN
Wollen truien nemen, net als mensenhaar goed geur op. Net als je eigen haar gaat dat extra stinken als het nat wordt. Maar waarom?
EN
Omdat het dierenvacht is, maar dierenvachten bevatten lanoline, een dunne talg die de schapen produceren, alleen de buitenste punten van de haren worden ietsje nat. (Antwoord van viridiflavus op een verwijderde vraag)

Na enkele dagen, als de trui droog is is de stank eraf. Maar als die bacteriën en schimmels zijn is dat niet echt schoon natuurlijk :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Een vochtige omgeving is een broeihaard voor bacteriën. Een (te) natte trui droogt maar heel langzaam, en is dus al die tijd vochtig. Om de bacteriën geen kans te geven zich te vermenigvuldigen kan je de trui het beste op een rek buiten te drogen leggen. Als dat niet mogelijk is kan je als oplossing de trui in een badhanddoek oprollen, het geheel goed uitwringen, eventueel nog een keer herhalen in een nieuwe droge badhanddoek, en 'm op die manier al veel verder vooraf gedroogd verder te drogen leggen. De kans dat hij nu nog gaat stinken is dan heel klein geworden.
Amadea
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Die zitten er niet in meteen na het wassen, maar worden aangetrokken door de vochtige wol. Jouw huis is niet steriel, er zit meer leven in dan je voor mogelijk houdt.