Kan het kwaad om verschillende merken wasmiddel te mengen?

Ik koop meestal gewoon wat in de aanbieding is, heb dus geen vast merk, en hou vaak restjes over. Nou zou ik het wel fijn vinden als ik een restje van merk X gewoon kan aanvullen met merk Y, maar officieel mag je schoonmaakmiddelen (dus ook wasmiddelen) niet mengen. Ik wil natuurlijk niet mijn kleding verpesten, dus tot nu toe heb ik me daar niet aan gewaagd. Maar ik vraag me af of het echt een probleem zou geven.
Ik bedoel natuurlijk wel 'color' met 'color' en niet met wit-wasmiddel mengen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.3K
Utrecht
10 jaar geleden
schoonmaakmiddelen zoals WC-reiniger, chloor en ontkalker zijn sterk geconcentreerde chemische stoffen. Vaak zijn deze tegengesteld qua werking (base vs zuur) en reageren dus met elkaar. Dat kan wel eens heftige reacties en gasvorming opleveren.
Met wasmiddelen heb je dit risico niet: dat zijn allemaal gelijksoortige producten die je onbeperkt kan mengen. Krijg je wel een menggeurtje aan de was......
j5m
10 jaar geleden
Als het qua samenstelling exact hetzelfde is kan het geen kwaad.
Maar als de samenstelling al iets anders is kan het ene wasmiddel de werking van het andere kapot maken.
Dat wil zeggen dat de kracht wordt afgebroken.
Zo is het mij altijd verteld.
Daarom gebruik ik nooit twee verschillende soorten en gooi ik hetzelfde wasmiddel (kliekje bij toch weer het zelfde wasmiddel)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt allebei... ik kan helaas geen punten geven voor 'beste antwoord' (die zou ik aan 'Utrecht' willen geven, want toch weer wat geleerd), omdat deze antwoorden onder 'reacties' zijn geplaatst.
Enniewee... ik zal wat moeten experimenteren, begrijp ik. Ik weet nog steeds niks zeker ;-)

Antwoorden (1)

dat kan geen kwaad hoor ik doe het zelf ook regelmatig en heb nog nooit problemen met mijn was ondervonden