Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een matras reinigen waar een overleden persoon opgebaard op heeft gelegen?

Wij hebben een duur matras gebruikt om een persoon 5 dagen op te baren. Achteraf hadden we beter iets anders kunnen gebruiken, aangezien dit matras nogal kostbaar is.
De overleden persoon heeft op een koelelement gelegen, welke de laatste nacht is uitgezet. Daardoor was het matras licht vochtig...
Is het mogelijk om dit matras te reinigen, zodat deze weer te gebruiken is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
ronron1212
9 jaar geleden
ik zou het nooit meer gebruiken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Het vocht zal eerder condensvocht zijn dan lijkvocht.
Ik zou het matras insprayen met azijn, en een dag buiten in de zon zetten. Gecondoleerd trouwens, sterkte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn speciale stomerijen die matrassen reinigen, zelfs die aan huis komen. Google ff,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gaat het om geur, vlekken, iets anders? Ozon werkt tegen de geur en de veroorzakers inclusief bacteriën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Zoals Rieneke1 zegt heb ik ook het idee dat het vocht eerder condensvocht is geweest. Er hangt verder geen vreemd geurtje aan het matras, ook is er niets qua vlekken zichtbaar.
Misschien valt het dan ook wel mee met de viezigheid. Al kan ik me voorstellen dat een behandeling dat bacteriën dood geen kwaad kan, al is het alleen maar voor het idee... Als iemand nog goeie tips heeft dan hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou een professionele reiniger vragen het te doen, een stomerij ofzo, al was het maar voor het idee.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zou hem inderdaad ook nooit meer gebruiken, al is het maar om het idee.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Eerst zorgen dat die droog wordt , en dan kan je er later soda overheen strooien die absorbeert luchtjes en vochtigheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die matras kun je het beste reinigen met HG vlekkenspray extra sterk .
Met dat spul heb ik een tijdje terug ook een matras schoon gemaakt .
En de matras is mooi schoon geworden .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding