Krimpt je 30 graden was als het buiten hangt bij 40 graden?

Als je een was hebt gedraaid op 30 graden en je hangt het buiten in de zon en het is 40 graden. Kan je was dan krimpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Ja dit kan krimpen.

Veel consumenten dragen een T-shirt tijdens het zwemmen (om zich te beschermen tegen de zon) of tijdens andere outdoor activiteiten waarbij het truitje nat kan worden.
Denk daarbij aan het wassen van de auto of water geven aan de planten.
Wanneer je dan in de zon blijft om je kleding te laten drogen, is de kans groot dat je T-shirt ook dan een maatje kleiner wordt.
En bij kleding die tijdens een hittegolf op de wasdraad te drogen wordt gehangen, is de kans wel heel groot dat een XL plots nog maar aanvoelt als een elletje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof er niet zo in, ten eerste halen we in Nederland bijna nooit de 36/37 graden en dat is nu net OOK de lichaamstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onze huidtemperatuur ligt op 32-34 graden. Dus bovenstaande reactie is niet juist!
Als je specifiek bedoelt of je was krimpt van de temperatuur tijdens het drogen, denk ik dat dit niet zo is.
Ten eerste zorgt de verdamping van water voor afkoeling van je kledingstuk als het aan de waslijn hangt (op dezelfde manier als zweten van mensen, door verdamping van water koel je af) dus ook als het buiten 40 graden is zal je kleding die temperatuur niet halen, echt ruim niet, het is de vraag of het de 30 graden haalt.

Als het droog is, is dat effect weg en zou je wasgoed wel 40 graden kunnen worden maar als iets zou krimpen in droge toestand boven de 30 graden krimpt het ook aan je lijf, want jij bent 37 graden.

Verder zou dan alles wat op 30 graden gewassen moet worden nooit in de droger mogen want die droogt ook met lucht warmen dan 30 graden.

Het hele proces van wassen en drogen zorgt helaas vaak al voor krimp van dit soort gevoelige kledingstukken, dus het is niet die 10 graden meer die dat doet.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een droger kan ook met koude lucht drogen maar je hebt wel een goed punt met je lichaamstemperatuur van 37 graden (wat ook zo ongeveer de maximumtemperatuur in Nederland is). Een plus dus.