Er zit een klein beetje kaarsvet op het wit tafellaken, hoe krijg ik dat eruit, gewoon op 90° wassen of apart behandelen?

Kaarsvet uit tafellaken doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Leg het tafellaken op de strijkplank.
Wit keukenpapier op de vlek leggen en daaroverheen strijken met een warme strijkbout.
Net zolang nieuw papier erop totdat het kaarsvet weg is.
Het vet gaat in het papier zitten.
Daarna kun je het eventueel alsnog gewoon wassen.
Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst in de vriezer leggen en het hard geworden vet eraf krabben.

omdat het hard is kan je de stof buigen zodat het kaarsenvet breekt en makkelijker te verwijderen is.

wat in de vezel zit kan je verwijderen met keukenrol en een strijkijzer. het wordt dan vloeibaar zodat het door het papier geabsorbeerd wordt.
flink wat druk zetten dus, totdat het papiertje helemaal schoon blijft.

zit er nog steeds een plekje in kan je het proberen met wasbenzine, maar probeer dit wel even op een plekje uit wat niet goed zichbaar is.

vervolgens in soda water zetten (wasbenzine is ook vet, en het je voorkomt dat de lucht in de was-machine- blijft hangen) en in de machine wassen op een zo hoog mogelijke temperatuur.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak de föhn en houd deze erop. Het kaarsvet wordt weer vloeibaar en je kunt het er zo afhalen met een lepel of met een mesje. Daarna het tafellaken gewoon in de wasmachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt kaarsvet het beste verwijderen door het tafellaken in een plastic zak te stoppen. Laat deze zak 1 uur in de koelkast liggen. Verwijder vervolgens het hard geworden kaarsvet met een niet al te scherp mes, let op dat je het tafelkleed niet beschadigd.

Je kunt vervolgens het eventueel achtergebleven kaarsvet met een absorberend stukje papier en een strijkijzer verwijderen. Wanneer het kaarsvet dan nog niet weg is kun je Vanish Oxi Action Gel gebruiken om de kaarvet vlek te verwijderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Giet een koffielepeltje gel (2 ml) rechtstreeks op de kaarsvet vlekken. Wrijf lichtjes over de kaarsvet vlekken met de onderkant van de doseerbol.

Laat 5 minuten inwerken. Voeg 60 ml Vanish Oxi Action Gel toe aan het wasmiddel. Was het tafelkleed met de kaarsvet vlekken zoals voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een strijkijzer en een stuk keukenrol papier strijken zo heet mogelijk. Doe wel aan de onderkant en bovenkant van de vlek een stuk keukenrol papier. Daarna wassen en de vlek insmeren met unicura zeep desinfecterend. De groene gebruik ik met alle vlekken op alle kleuren kleding. Je kan het kop 30 graden wassen of warmer wat je tafellaken toe laat. Veel succes carolinej