Is asbest in een kachel gevaarlijk?

Toen de schoorsteenveger mijn kachel wilde schoonmaken zag hij dat er asbest in verwerkt is. Hij weigerde toen om de kachel schoon te maken. Mijn vraag is nu; moet ik mijn kachel wegdoen en een andere kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Asbest kan geen kwaad zolang het heel en onbeschadigd is. Bij het schoonmaken echter kunnen er wel vezeltjes vrijkomen, die niet meteen heel veel kwaad kunnen, maar als een schoorsteenveger tig van die kachels per dag heeft, loopt hij wel degelijk risico''s. (Al loopt hij die vanwege de roetdeeltjes mijns inziens ook wel, maar dat terzijde).

Maar een achterhaald goedje is het inmiddels wel, en hoewel het nog niet helemaal verboden is het te bezitten, is het beleid er wel op gericht zo snel mogelijk te verwijderen en te vervangen, voor dat verbod daadwerkelijk komt en je in een keer het risico loopt je halve huis te moeten slopen.

Een kachel met asbest is echter inmiddels zodanig op leeftijd, dat vervangen om meer dan alleen die reden wel een keer een goed idee wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

asbest is niet gevaarlijk als je er niet mee in aanraking komt. Zodra je het gaat bewerken op welke manier dan ook, wel!

Je kunt de kachel ook niet zomaar weggooien maar je moet de gemeente bellen voor meer informatie over het afvoeren van asbest.

Wat je ook doet: wees er altijd voorzichtig mee en blijf er alstublieft af. Als je kleine asbest deeltjes in de longen krijgt kan men er ernstig ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsjuun, dank voor je snelle reactie. Maar kan ik de kachel dan nog wel gebruiken; ik bedoel het brand natuurlijk, komt er dan geen asbestdeeltjes in de lucht??
Dat ligt vooral aan de conditie van het asbest.

Als de schoorsteenveger hem niet meer wilt schoonmaken heb je weinig keus.

Is het asbest niet te vervangen? (google of er meer mensen zijn met dezelfde kachel en hetzelfde probleem.)