Hoe krijg je het grind op de bodem van een aquarium weer schoon?

Wat werkt het best en kost het minste tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.8K

Het beste antwoord

Een aquarium is een zeer complexe biotoop.
Het duurt heel lang voordat het aquariumwater optimaal is, dus moet je het zo min mogelijk verstoren.
De algjes die jouw grind zo vies maken, zijn erg bekangrijk voor je waterkwaliteit.
Hoe beter je water is, hoe minder algjes op je grind groeien.
Ga je alles schoon maken, dan verstoor je de biotoop ernstig en zal je daarna vaker en vlugger weer algjes op je grind krijgen.
Dus door alles schoon te maken, krijg je vlugger en ernstiger groen en vies grind terug.
Belangrijker is het je water te laten testen en dan e.v.t. bijsturen door toevoegingen.
En veel plantengroei gaat vies grind tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Verzamelen, in een oud pannetje, op het gas, en uitkoken. Wordt als nieuw!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan met een zogenaamde driehoekafzuiger.
Dit is een plastic doorzichtig soort kokertje, maar dan voorzien van drie ronde hoeken. Je sluit er een stuk slang op aan.

Dan het uiteinde van de slang even dicht houden, en de driehoekafzuiger het aquarium in. Vervolgens even kort zuigen aan de slang en met de driehoekafzuiger door het grind woelen. Alle plantenresten en uitwerpselen van vissen dat tussen het grind zit worden opgezogen.

Uiteraard hou je die slang dan op dat moment boven een emmer, zodat je geen zwembad krijgt in je huis.

Als je het goed doet, krijg je geen water in je mond, bij het aanzuigen. Er zijn ook apparaatje op batterijen, en apparaatjes die je kunt aansluiten op een luchtpompje, die verder volgens hetzelfde principe werken.

Is duurder, maar werkt niet beter dan bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het grint altijd in een vergiet , afwas middel erop beetje borstelen en schudden en het is weer zo goed als nieuw alleen heb ik het vanaf het begin af aan gedaan dus misschien zoals de andere zegt uitkoken en het is weer zo goed als nieuw dan kan je dat wel is doen bij mij werkt het prima zo krijg je ook dat spul eraf tegen verkleuring van het water wat je vaak krijgt met de eerste grind steentjes.

Succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pfoe.. Jurr1an, kan jij je komma toets maar 1 keer per uur aanslaan...? Heb geen adem meer over als ik je zin hardop lees. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha dat doe ik expres ;)
dan laat ik zien dat ik een uithouding's vermogen heb en trek ik aandacht van vrouwen mee zoals je ziet :P :D (6)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel is wel goed :D
werkt prima hoor , daarna goed naspoelen met water en werkt prima voor mij in ieder geval :)
je gooit het grind met water(shoon water) in een pan en laat het koken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koken in een pannetje wist je al maar daarna het pannetje leeggieten in een vergiet gaat het snelst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grind er uithalen, vervolgens mineraal aggregaat en bindmiddel toevoegen. Je krijgt dan 'Mastiek'Asfalt. Tegenwoordig kun je het ook op een rol kopen. Dit noemen ze Rollpave. Voordeel ; Je hoeft het grind nooit meer te wassen en het geluid van je luchttoevoer wordt gedempt. Ontlasting wordt nu ook makkelijker weggezogen en afgevoegd door het filter ! (Als je deze oplossing gaat doorvoeren zou ik het resultaat graag willen bekijken !)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik herinner me dat mijn vader iets als communicerende vaten gebruikte, hij stak een darmpje in het aqwarium, en zoog er aan, tot hij voelde dat er water naar beneden stroomde.dan bewoog hij de keien en/of rotsformaties, hij deed het vuil "op waaien" en zo kwam het vuil van deze af.
wel goedkoper dan zo'n apparaatje, vind ik.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oude sok of panty pakken,
Haal het grind uit het aquarium,
Stop het in een oude panty of sok,
Dicht knopen,
Wasmachine open doen,
Sok of pantyu in de wasmachine leggen,
Deurtje dicht,
Was machine aanzetten,
Wachten tot programma klaar is,
Wasmachine open doen,
Sok of panty eruit halen,
Knoop eruit halen,
Grind weer in de aquarium gieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grind koken in in 1 deel water en 1 deel azijn.
Grind als nieuw!Wel goed naspoelen.