Hoe maakten mensen handdoeken droog voordat de wasmachine bestond? Van uitwringen krijg ik pijnlijke blaren (wasmachine is stuk)!

Ik stond vandaag dus mijn kletsnatte handdoeken uit te wringen maar na een tijdje kreeg ik vreselijke blaren van de wrijving op een natte huid. Ik gebruik voor mijn werk 9 handdoeken per dag, dus als iemand nog een tip heeft zou ik dat fijn vinden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zou dan bij Wibra een stuk of 20 handdoeken kopen, kost je geen drol als je ze daar haalt, dan heb je tijd om ze gewoon te laten drogen. Of vraag aan familie, of zij nog een ouderwetse centrifuge hebben die je kan lenen. Heeft mijn moeder ook nog ergens in een hoekje op zolder staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Carscho, als je een tip hebt; graag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik zelf kletsnatte handwas heb, rol ik dat in een grote handdoek om het wat minder nat te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met z'n tweeen uitwringen kan ook, elk aan een kant en dan draaien maar. Dat gaat een stuk lichter dan alleen. Zoek een wringmaatje ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitwringen met (huishoud)handschoenen aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou een stapel handdoeken bij de Wibra kopen en op zoek gaan naar de dichtsbijzijnde wasserette. Kost wat meer maar geeft je in elke geval de kans om je handdoeken ook echt schoon te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat reserve handdoeken kopen en de natte handdoeken in de badkamer hangen aan een droogrekje het overtollige water zal er snel uitzakken dus het droogproces duurt niet zoveel langer als met uitwringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uitwringen is wel het snelst dus een andere manier van uitwringen is wellicht een oplossing.
uiteinden aan een stok knopen bijvoorbeeld en de stokken draaien ?
Of dubbelslaan om een stok of stang en het andere eind draaien met behulp van iets wat je eromheen klemt of vastbind zoals touw en dat weer aan een stok oid om je handen te sparen.
beetje omslachtig dat wel.
verder zijn een wringer en centrifuge wel handig maar niet overal aanwezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vroeger hadden ze geen handdoeken, mensen wasten zich niet of nauwelijks. Later kwamen -zoals eerder gezegd- de wringers en weer later de centrifuges. Ik zou je als tip mee willen geven om ff naar de buurvrouw te lopen met je natte was of de hele was bij haar in de machine doen. Bied gelijk een bedrag aan als vergoeding (2,-euro per was?) en waarschijnlijk zal ze zeggen: laat maar zitten dat geld.

Het beste antwoord

Ze werden eerst door de wringer gedraaid, en daarna buiten in de wind verder te drogen gehangen.
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

gewoon ophangen op een rekje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen wij nog geen droger hadden, en geen ingebouwde centrifuge, maar al ver NA het tijdperk van de wringer en het wasbord - zeg jaren 60, 70 en 80 , gebruikten we een losstaande centrifuge. Geen gewring, en je was was daarna in mum van tijd droog. Ook toen de eerste wasdrogers kwamen, bleven we de centrifuge gebruiken om de was zo kort mogelijk in de droger te hoeven hebben.

Je ziet ze nog wel eens staan op rommelmarkten (maar dan vaak voor kinderen om met verf in te spelen) en kringloopwinkels, maar ook nieuw zijn ze nog te krijgen. Nog steeds ideaal, ook als je een wat goedkopere of oudere wasmachine hebt die niet zo heel goed centrifugeert.

En daarna, al dan niet gecentrifugeerd, lekker buiten aan de lijn in de wind. Maar DAT doe ik nog steeds, als het weer er ook maar enigzins geschikt voor is. Drogers kosten klauwen vol geld, en in huis ophangen is niet best voor je vocht.

Toegevoegd na 3 dagen:
Nog even ten overvloede : wasmachines maken de was NIET droog, vroeger niet en nu niet. Ik ben er dus van uitgegaan dat je wil weten hoe mensen de was droog kregen toen er nog geen centrifugerende wasmachines danwel drogers waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Ja joh, ik zie dat ding nog door de keuken stuiteren als hij verkeerd beladen was! Vooral de eerste exemplaren die nog geen stabilisatoren hadden. Afwasteiltje eronder om het water op te vangen onder de uitloop.....nostalgie.LOL
Zo zie je maar, vroeger was echt niet alles beter!(~~)
+1 =
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach nostalgie ; het is nog geen twee jaar geleden dat ik hem definitief in de kelder heb gezet. Ben nog blij dat ik er af ben ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ja, die had mijn moeder ook naast de wasmachine staan. En inderdaad wat amc zet, dat gestuiter kan ik me ook herinneren. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij scouting maken ze er inderdaad prachtige spetterschilderijtjes mee!
Voor dat uitwringen kun je misschien de slacentrifuge gebruiken. Het is wel even werk want ik denk dat er maar een per keer in kan, maar je spaart je handen.
Uit ervaring weet ik dat de blaren van lieverlee minder worden. Je gaat een laagje eelt vormen en de huid van je handen wordt zo sterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Mijn laken past niet! LOL!!
Ik denk dat de kleine lichte dingetjes die in een slacetrifuge passen, net zo gemakkelijk met de hand uitgewrongen worden. Het ergste zijn de grote stukken zoals handdoeken enz. en die passen helaas niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb jij een kleine slacentrifuge. In die van mij kan makkelijk een handdoek.
amc
11 jaar geleden
Of grote handdoeken.....Mijn keukendoeken zouden wel passen maar echte handdoeken niet. Toch is mijn slacentrifuge niet echt klein. Het is een normale maat die je overal ziet. Er past een flinke kom sla in. Maakt niet uit joh, ik heb je toch al geplust!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is echt een kwestie van oefening / eelt kweken. Persoonlijk heb ik met was uitwringen geen problemen met mijn handen. (Wel met mijn ellebogen, maar dat is een ander (tennisarm) verhaal).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen ik heb jaren geleden 2 kinderen in de katoenen luiers gehad.Die luiers spoelde ik voor en wrong ze met de hand uit. Sinds die tijd heb ik eelt op mijn handen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AMC ik heb het nog even geprobeerd, in mijn slacentrifuge past een handdoek van 60x110cm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is: Hoe maakten mensen handdoeken droog voordat de wasmachine bestond? Ik kan je toch wel vertellen dat er in de pre-wasmachine tijd
ook GEEN slacentrifuges bestonden...........!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je de vraag nog eens goed lezen. Slimshady vroeg namelijk ook om tips. Dus volgende keer beter lezen ipv bijdehand te gaan zitten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Los daarvan, maken mensen ook heden ten dage de was nog niet droog in de wasmachine ; daar wordt-ie juist NAT. En in de periode dat mensen nog geen wasmachines hadden, keken ze wel lichter uit dan op één dag negen handdoeken te verspillen......