de glazen in mijn vaatwasser worden vies. een soort "zand" zit dan muurvast erop en nauwelijks te verwijderen. hoe kan dit?

Alles al geprobeerd. dure en goedkope middelen. lang en kort programma. Spoel alles af enz

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is dus geen kalk... het lijkt op zand. bruinig

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
51.5K

Antwoorden (8)

Dit is kalkaanslag.

Indien je 3 in 1 blokjes gebruikt die beweren zowel zeep als zout als glansmiddel te bevatten : niet geloven. Zout moét apart in het daarvoor bestemde reservoir gedaan worden, zoniet, dan krijg je dus een melkachtige, doffe laag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou de sproeiarmen eens los kunnen maken en ze onder de kraan doorspoelen.
Ook minderen van afwasmiddel (tablet doormidden breken) kan een oplossing zijn.
Bij mij hadden bovenstaande maatregelen resultaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Even goed naar de gaatjes in de sproeiarmen kijken, soms zitten deze verstopt.
Dit gebeurt het snelst bij de bovenste arm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zand is volgens mij teveel waspoeder wat zich vastzet, dat kleurt bruinig door de viezigheid. Vandaar het halve tablet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit probleem 2x gezien dit jaar en 2x was het een verstopte sproeiarm. 1 keer in combinatie met een filter die niet goed vast zat.
Zal het advies van een halve tablet onthouden.
Vul je het zoutbakje van je vaatwasser geregeld bij? Daardoor wordt het water onthard en wast hij veel en veel beter schoon. Ook als je alles-in-een wasmiddeltabletten gebruikt, is dit nog steeds aan te raden. En een pak vaatwasserzout kost weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heet glascorrosie en als dat eenmaal op je glazen zit krijg je het er niet meer af. Zie de link voor tips en advies
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja die vieze plekken op het glaswerk had ik ook.
ben weer over gegaan op zeeppoeder. en apart spoelglans en zout in het daarvoor bestemde reservewaar
werkt veel beter en alles is veel schoner i.p.v. die 3 in een blokjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt meestal door zetmeel. Als je de pan waar aardappels in zijn gekookt niet goed afspoelt dan kan dit voorkomen. Ik zou ook even naar het filter kijken. Als die niet meer helemaal goed is dan kan het ook daar door komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook bij de 3 in 1 afwas tabs zout EN glansmiddel in de afwasmachine doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad je sproeiarmen en filter een keer goed schoonmaken. Ik had er ook last van, maar het bleek dus dat de sproeigaatjes behoorlijk dicht zaten met vuil. Nadat ik die en de filter goed schoongemaakt had, was de vaat weer schoon! Succes!!