Wat moet je doen als je wordt 'bedreigd' door de glazenwasser?

Ik heb een tijdje een vaste glazenwasser gehad. Ik was niet tevreden en vond hem te duur dus glazenwasser aangesproken uit een andere straat of ie bij ons wilde komen. Andere opgezegd. Die werd kwaad, hij zei; 'Als ik erachter kom dat je een ander hebt...' Laat ik het niet merken! En dan op een bedreigende toon en een wijzend vingertje naar me toe.
Nu hoor ik net dat deze nieuwe glazenwasser ook is bedreigd door hem en niet meer durft te komen. Wat moet ik hiermee? Het is toch verdorie ONS eigen huis, mag ik dan niet zelf beslissen wie de ramen lapt?
Als ik het zelf doe is het niet erg maar als ik een andere glazenwasser inschakel word ik bedreigd? WAAR GAAT DIT OVER?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje zeg, ongelofelijk is dit... Er is sprake van zelf verzonnen regeltjes volgens mij....! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, shit, ik kan je geen + geven, omdat het geen reactie is... SORRY!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bweheh :') Wel lullig ja.

Het beste antwoord

Dit klinkt helaas bekend in de branche...

Er zijn een aantal glazenwassers actief die menen het alleenrecht te hebben op een bepaalde straat, of wijk. Nu laat ik mij in deze niet bedreigen, aangezien diegene die dit doen zwart werken. En in het meest gunstigste geval doen ze dit 50-50...

Probleem is echter dat aangifte doen bij de Politie geen zin heeft, althans niet direct. De Politie komt in een dergelijk geval pas in actie als er daadwerkelijk wat is gebeurd. En als de Politie in deze al wat onderneemt is het altijd jouw woord tegen dat van de glazenwasser...

Probleem met en in de branche is dat de concurrentie echt moordend is. Schoonmaak-/glazenwassersbedrijfjes schieten als paddestoelen uit de grond. En het gros daarvan heeft geen eens het IQ van een biljardbal. Laat staan dat ze met iets anders kunnen denken dan met hun p**. En het principe van vroeger. Dat een glazenwasser niet alleen de ramen wast, maar er ook voor zorgt dat de kozijnen (kunststof uitgezonderd) worden schoongemaakt. Is vandaag de dag ver te zoeken. Laat staan het principe dat als iemand weg wilt dat je die persoon dan maar vooral moet laten gaan...

Maar wat had je er tegen willen doen? Stel dat die bedreigde glazenwasser bij jou de ramen op 1 hoog staat te wassen en zijn ladder wordt weggetrokken/omver gegooid. 5 á 6 meter vallen is in deze heel ver en wellicht fataal. Dus ik begrijp echt wel dat de glazenwasser niet meer komt. En dit is dan ook precies de reden, waarom ik 1500 euro geïnvesteerd heb in een tuckersysteem. Wel met het voordeel dat de ramen en kozijnen veel beter schoon worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dan schakel je de politie in, moet je verder niet moeilijk over doen, daar zijn ze tenslotte voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou als ik jou was aangifte doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Pinkie. Ik denk te weten, dat iedere glazenwasser een zgn. eigen/vaste wijk heeft. Deze, ongeschreven, afspraak zou moeten voorkomen dat ze onderling broodroof plegen.

Echter, bedreiging/intimidatie is zeker niet geoorloofd! Mocht je toch een andere glazenwasser willen doen nemen, ga dan toch "even" aangifte doen bij politie. Hiermee dek je je toch in én de politie is op de hoogte wat speelt. Suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag toch zelf wel bepalen wie jouw ramen wast? Vind het belachelijk dat glazenwassers zich een wijk opijsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@platje Ja, zo kunnen ze ook de prijs aardig opdrijven :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Wat een ongelooflijke bu****it... Deze ongeschreven regel is er namelijk niet, omdat het hier een vrije markt betreft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij +1, want het klopt. Er zijn talloze voorbeelden van glazenwasserswijken die te koop zijn op internet te vinden.
Tsja, ik zou die gast duidelijk maken dat je niet gedient bent van dit soort praktijken, dat je zelf bepaald met wie je in zee gaat en dat jij nooit meer gebruik zal maken van de diensten van deze man.
Als je je echt bedreigd voelt kan je idd naar de politie. Maar die kunnen weinig doen, zo lang je geen bewijs hebt. Je zou het een en ander stiekem kunnen opnemen, maar de vraag is of je daar de tijd en middelen in wilt steken. Ik zou gewoon het bovenstaande doen en voor de rest met rust laten. Alleen als je het gevoel hebt dat deze man echt serieus een gevaar voor jouw en je omgeving is zou ik naar de politie stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een probleem!

´De glazenwasserswereld´ schijnt vreemd in elkaar te zitten. Als je even op 'glazenwasser' googled, kom je daar snel achter. Glazenwassers kopen als het ware een wijk. Zij dulden in die wijk geen concurrentie. Als een andere glazenwasser in ´hun´wijk komt, wordt deze bedreigd, er worden spullen vernield of moet daarvoor aan de glazenwasser die de wijk heeft veroverd of gekocht betalen.

In het programma Radar van de Tros is dit ook een keer aan de orde geweest.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt bij Consuwijzer een klacht indienen als je vindt dat een bedrijf je niet correct heeft behandeld.
Hierbij de link:
http://www.consuwijzer.nl/Overige_pagina_s/Hoe_dien_ik_een_klacht_in?WT.srch=1&WT.mc_id=Algemeen&WT.seg_1=klacht%20over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet geen naam, hij heft nog nooit een briefje achter gelaten, waarschijnlijk om dat hij niet getraceerd wil worden door eerdere criminele handelingen ofzo. Niemand weet hoe hij van zijn achternaam heet. We weten alleen zijn voornaam en hij werkt voor zichzelf. Helaas kan ik dus geen klacht indienen via je link. Desondanks: +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Feit is en blijft dat het hier een vrije markt betreft, waarin geen wijk gekocht kan worden. Het enige dat de één aan de ander kan verkopen zijn de klanten. Maar hiermee verkoop je, je bedrijf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Starbless. Ik heb dit niet verzonnen!
Na even googelen kon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(werd al geplaatst midden in een zin).....
Na even googelen kon ik meerder glazenwasserswijken kopen. Helaas heb ik er geen interesse voor, maar het feit ligt er.
Zie bijv. deze link:
http://glazenwassen.web-log.nl/glazenwassen/2008/07/wijk-te-koop.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft mij niet te zeggen dat er in mijn branche het e.e.a. te koop staat. Het is alleen complete onzin dat het een ongeschreven regel is dat iedereen een eigen wijk heeft. Want met dat geziek help je een gezonde branche om zeep. Want als ik een klant waar dan ook kan krijgen laat ik me in een vrije markt dit door niemand verbieden... En dan nog wat. Het feit dat er iets te koop staat, wilt niet zeggen dat je daarmee een eigendom, dan wel het alleenrecht in een wijk koopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het programma "Radar" van de Tros heeft hier ook een programma aan gewijd. Uiteraard komt deze glazenwassersmaffia niet in elke wijk voor. Maar dat het voor komt is een feit. Er zijn legio voorbeelden, waaronder dat van Pinkie, de vragensteller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het in december 2007 gezien. Ging over een gastje dat contracten aan bood, vooruit liet betalen en dan niet meer kwam opdagen. En over een groep turken, ofzo die met een stelletje een complete branche terroriseerde om maar werk te krijgen. Als je de link die je gaf even gelezen had. Dan had je gezien hoe erop gereageerd word door de conculega's... Maar heb aan den lijve mogen ondervinden wat het onderzoek van het OM in deze heeft ingehouden... En het feit dat het voor komt heb ik ook nergens ontkent. JOUW opmerking dat het een ongeschreven regel is dat iedere glazenwasser zijn eigen wijk heeft is nogmaals complete onzin...
Het gaat hier in de buurt precies zo. Ik heb ook mijn glazenwasser afgezegd toen de prijs ineens met 33% omhoog ging.
Een andere kan ik niet vragen, want ik weet niet zeker of die dan wel veilig zou zijn. Ze schijnen op eigen houtje hun territorium in te delen. Heel ergerlijk, maar ik doe voorlopig maar de ramen zelf.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een oplossing kan zijn, als je het zelf niet kan om met iemand een afspraak maken voor huishoudelijk werk, die kunnen ze niet wegjagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie mijn hulp nog niet op een ladder staan drie verdiepingen hoog. (we hebben plat dak) Wordt lastig....
Aangifte doen lijkt de juiste optie, maar is in werkelijkheid erg moeilijk. Waarvan doe je dan aangifte? En je staat in een zwakke positie: jij bent al bedreigd, de glazenwasser weet waar je woont, kan erg vervelend gaan doen zonder dat je ooit kunt aantonen dat hij het was.

Ik zou inderdaad een afspraak maken met een huishoudelijke hulp of zo om dit te doen, dan heb je geen last van de glazenwas maffia.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie mijn hulp nog niet op een ladder staan drie verdiepingen hoog. (we hebben plat dak) Wordt lastig….
Als je aangifte doet alleen of met meerdere mensen dan zal er contact worden opgenomen met deze man en weet hij zeker dat je dit hebt gedaan. In 1e instantie zou ik het negeren ook al begrijp ik dat jij je nu niet prettig zal voelen. Mocht je toch nog een keer bedreigd worden geef aan dat dit nu de 2e keer is en dit de 1e en laatste waarschuwing zal zijn dat je anders actie gaat ondernemen.

Leg uit dat je dit de 1e keer niet hebt gedaan omdat jij het vervelend zal vinden dat hij dan misschien zijn klanten of wijk zal verliezen.

Dus duidelijk je standpunt geven en een stukje gevoel naar hem. Dan is het zijn keuze.

Maar jij bent en blijft baas over je eigen huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan iemand deze minpunt nader toelichten.
Ik zou mijn ramen zelf wassen of gewoon niet meer.

Wat een tuig zeg. Zeker ergens in de stad. Hier in mijn dorp heb ik zoiets nog nooit gehoord.

En de politie inschakelen.... nou succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je erdoor overdonderd bent, maar ik zou m een flinke veeg uit de pan geven.
En de buren inlichten over deze praktijken.
Als deze dat dan ook weer doorvertellen heeft ie niets meer te zoeken in de wijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel 0900 8844 politie
En geef firma naam van glazenwasserij door... En de rest komt vanzelf goed.