Hoe kun je zorgen dat bij warm weer je GFT bak niet zo stinkt en vol vliegen zit?

Is er misschien een (milieuvriendelijk) goedje dat je erover kunt spuiten dat ongedierte afschrikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik hang zomers altijd een sok in de gft bak met daar in
motte ballen.
Geen vlieg of maden meer te zien.
Sok aan een touwtje vast maken aan de bak,sok in de bak hangen en klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor dit soort vragen heeft "Oma" altijd goede oplossingen. Hier vind je de tips:

Doe een laagje stro (te koop bij bv. Boerenbond) onder in de bak. Dit absorbeert goed het vocht van je afval en is biologisch afbreekbaar.
- Groentje

Doe een biologisch afbreekbare papierenzak in de groene container en je hebt geen last meer van maden. Bij mij helpt het echt. Wel zorgen dat de bak droog is voordat je de zak erin doet.
- Ans

De tip komt van een slager. In de zomer heb je snel maden in je grijze container. Om dit te voorkomen strooi je iedere keer als je er iets in gooit zout overheen( strooizout of keukenzout). Dit voorkomt maden!
- gaby

Wanneer er maden in de conainer zitten doe je er gewoon wat takjes klimop in.
- Anoniem

Als u maden uit de kliko wilt houden, hang dan een panty(kousje) met een mottenbal in de kliko. Dit stinkt zo dat er geen maden in willen!
- Willeke

Als U maden heeft in de container kunt U spuiten met luchverfrisser met lavendel.M aden hebben een hekel aan deze geur en gaan onherroepelijk kapot. Leg, bij warm weer, bv een baksteen tussen de deksel om de vieze luchtjes eruit te laten. Dan komen er geen vliegen op af.
- Susanne

Doe een aantal mottenballen in een panty en hang deze in de GFT container. Het ongedierte zal de GFT container vermijden en u hebt geen last meer van ongewenste gasten.
- A. Schröder

Elke zomer als ik naar Frankrijk ga, neem ik een pot provencaalse kruiden mee naar huis. Als ik iets weggooi in de GFT bak, gooi ik er een handje kruiden overheen. Elke keer dat ik dan de container opendoe, ruikt het naar provencaalse kruiden. Heerlijk!
- nina

Van vieze luchtjes uit de container en vuilniszak,heb je geen last meer van als je wat goedkoop waspoeder op de bodem strooit en dit halverwege herhaalt.
- merle

Last van condens en nare geurtjes in uw container? Leg op de bodem een paar oude kranten en leg een dunne lat of balk onder het deksel zodat deze iets open staat. De container blijft droog en stinkt niet. Tevens blijft de bodem na het legen schoon omdat de oude kranten eventueel vocht en drap opneemt en mee wordt geleegd!

Last van maden in de groene bak. Een klein beetje schoonmaak azijn iets verdunt met water een klein bodempje en dan deksel iets open laten staan met een wasknijper of kei.
- petra
12 jaar geleden
Een laatste tip: Laat de bak een beetje open staan, zodat mussen ed in de container kunnen. Binnen de kortste tijd vreten ze de maden weg => Geen vliegen meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dr bestaat een soort poeder die de stank moet weghalen,maar werkt helaas niet goed.
Het beste is je bak af en toe schoon te maken met heet water en bleek/chloor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soda en azijn kan ook, milieu vriendelijker zeker voor de groene bak.....
Ik gebruik altijd starter voor een compost hoop en deze strooi ik dan steeds een beetje over het afval heen in de warme periode. Tevens laat ik de klep een kleinstukje open staan dan wordt het ook niet zo erg heet in die bak. die poder haal ik bij de boere bond