Moet er speciaal zout in een vaatwasser ?

Ik heb een melding op mijn vaatwasser dat ik zout moet bijvullen. Moet dat speciaal zout zijn ? Of is gewoon zout ook goed ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
54.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat nog nodig met die tabletten van tegenwoordig ?
volgens mij niet echt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is gewoon nodig.

Het beste antwoord

Goedkoopste is om gewoon te vullen met Regeneratiezout voor vaatwassers. Vandaag nog een pak van 1 kilo gekocht voor 0,89 euro. Staat in de supermarkt bij de tabletten voor de vaatwasser, in pakken of zakjes meestal van 1 kg (voorbeeld zie foto).
Je moet de korrels in een reservoir onderin de vaatwasser gieten. Draai daarvoor op de bodem van de vaatwasser de grote plastic dop los (foto) en giet daar het zout in (er past ongeveer een halve kilo zout in). De vaatwasser doseert zelf de hoeveelheid en gebruikt bij elke beurt een klein beetje. Als het op is gaat het lampje met twee in elkaar gedraaide pijltjes branden en moet je weer bijvullen.
Altijd bijvullen net voordat je de machine gebruikt, het gemorste zout kan de machine beschadigen en moet na vullen worden weggespoeld.

Meer uitleg op www.zout.be/intropag/toephuishouden.html

Officieel moet je ook eenmalig de hardheid van het water in je regio instellen, de vaatwasser gebruikt dan meer of minder zout per wasbeurt. Raadpleeg daarvoor de gebruiksaanwijzing.
De hardheid van het water in je gemeente vind je hier:
www.aquacell-waterontharder.nl/cms/waterhardheid/waterhardheid-hardheid-van-hard-water.html

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zie nu dat de link voor hardheid van water van een commerciele partij is en dat die het water al gauw 'tamelijk hard' noemt. Een beter link lijkt
http://zacht-water.nl/waterhardheid.t
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dit is regeneratiezout. Dit koop je in de supermarkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij regeneratie geeft de zoutoplossing een deel van de aanwezige natriumionen af en vervangt ze door calcium- en magnesiumionen die zich op de harsbolletjes hebben vastgezet. Deze calcium- en magnesiumionen en de overtollige natriumionen worden met de zoutoplossing naar de riool afgevoerd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Goede toevoeging van Escape dat het zout zelf natuurlijk gewoon NaCl is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
En toch is het gewoon keukenzout. Nacl. :)
Alleen met een wat grovere korrel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt, want de harsbolletjes zitten niet in het pakje regenaratiezout.
bamibal
12 jaar geleden
Dus je zou vaatwasserzout gewoon kunnen eten?
Dat is speciaal zout, nl vaatwasserzout. is een grotere korrel en staat in de supermarkt bij de afwasmiddel. een merk voorbeeld is broxomatic
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regeneratiezout, dit is zout dat 100 % zuiver geraffineerd is, en dus niets achterlaat. En om het iets makkelijker te maken, vaatwaszout, het staat in de winkel bij de afwasmiddelen, vaatwastabletten en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Sun Zout

Kalk zorgt dat je vaatwasmiddel en je vaatwasser minder goed werken. Daarnaast zorgt het voor witte sporen op je vaat. Hoe meer kalk in het water, hoe harder het water is. De waterhardheid hangt af van de regio waar je woont. Om een perfect vaatwasresultaat te krijgen, is het nodig je water te ontharden.

Dit doe je het best met Sun Zout, speciaal ontwikkeld voor de vaatwasser. Je stelt de zouttoevoer in volgens de hardheid van het leidingwater. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding van de vaatwasser.

De waterhardheid kun je navragen bij het waterleidingbedrijf in je woonplaats. Als je hard water hebt, kan je het best geregeld zout toevoegen in je machine.

Toegevoegd na 26 minuten:
Een ander merk zout kan ook natuurlijk, je moet het gewoon aanvullen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuiver NaCl is het zout wat gebruikt wordt.

het lijkt misschien overvloedig dit te melden maar
alle verbindingen tussen metalen en zuren heten zouten.

Zout voor consumptie (liefst zonder jodium en GEEN zeezout) is in principe zuiver genoeg (>99%)