Komen die putjes in mijn pannen door de piezo ontsteking?

Beste forumleden,
Onderaan van mijn aluminium potten zijn allemaal ingebrande putjes.
Zou het kunnen dat dit van de piezo ontsteking is, bij mijn metalen potten is dit niet het geval ?
Elke keer dat ik een vuur ontsteek vonkt het bij de vier branders. Ik denk dat ik bij het volgende gasvuur er ga op letten dat de ontsteking alleen is bij het te ontsteken vuur is en zo kan vermijden dat de andere potten ook een ontsteking krijgen.
Iemand ervaring met dit probleem?

een jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Als het goed is springt de vonk van het piezo-kristal van het contactpunt naar de gaspit, en niet naar de pan. Die vonk kan dus ook niet je pan beschadigen.

Aluminium is zachter dan ander ijzermetaal (zeker als het verwarmd wordt). Ik verwacht eerder dat scherpe punten van het rekje waarop de pan op het fornuis staan de oorzaak zijn. Of wellicht gewoon het botsen van de pot tegen andere voorwerpen.
Nee, putjes in aluminium is een vorm van corrosie. Bij ijzer noemen we corrosie ook wel roest, maar hoewel aluminium niet kan roesten, kan er wel een vorm van corrosie (oplossen van het metaal) optreden.

Er zijn 2 veel voorkomende oorzaken van corrosie in aluminium. Contactcorrosie kan ontstaan wanneer het aluminium (veel) in contact komt met meer edele metalen zoals rvs of gewoon ijzer. Dit heet ook wel galvanische corrosie. Lang verhaal kort: het minst edele metaal gaat sneller corroderen dan het in z'n eentje zou doen en het het meest edele metaal corrodeert juist langzamer (als het al zou gaan roesten of corroderen).

De meest voorkomende oorzaak van corrosie echter is vocht. Zout versterkt dit proces enorm! Ook zuren kunnen in het aluminium bijten, met putjes als gevolg.

Een piëzo-ontsteking is een klein vonkje en heeft geen enkele invloed op het aluminium. Wellicht zijn de pandragers niet schoon, laat je de pan vaak nat op het aanrecht staan of wordt de pan in de vaatwasser gewassen. Was pannen bij voorkeur met de hand af en droog direct goed af.

Overigens geeft het voor het gebruik van de pan geen enkel probleem als er kleine putjes in de bodem (onderkant) zitten. Als er ook putjes in de binnenzijde komen, wordt het lastig om de pan goed schoon te houden.
een jaar geleden