Kan ik een niet zo frisse schilderij weer fris maken aub ?

met !wat! kan ik een vuile schilderij weer een beetje mooi maken . Er word gerookt bij ons, maar geen vette dampen aub en hopelijk een positief antwoord ! ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (6)

Als het een belangrijk schilderij is voor je, dan niet zelf gaan rommelen, maar een specialist zoeken. Anders loop je de kans dat je met een doek zonder verf, of met in elkaar gelopen verf komt te zitten
anneliez
12 jaar geleden
Ik kijk met enige regelmaat naar 'tussen kunst en kitsch' en zie daar vaak schilderijen langskomen die door de eigenaar zelf zijn "schoongemaakt". Dat gaat iedere keer mis omdat mensen thuis niet de goede spullen hebben om schilderijen schoon te maken.

Ik raad je aan om naar een specialist te gaan en het schilderij weer even op te laten knappen. Echt duur hoeft dat niet te zijn.

Onderstaande bron laat voorbeelden zien van schilderijen waar het fout is gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een museum met schilderijen, is er vast een deskundige afdeling wat betreft de restoraties van schilderen. Je kan de museum bellen of bezoeken voor vragen over dit onderwerp.

Ik durf alleen maar te zeggen dat ze het met bepaalde chemicalien doen, maar ik heb zelf niet goed opgelet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een watje met terpentine lukt dat wel,soms wordt het zelfs zo schoon, dat er een compleet nieuw schilderij onstaat.
Als het ook maar enigszins waardevol is, zou ik er mee naar een restaurateur gaan, dat kost wel wat, maar dan heb je ook een weer fris ogend schilderij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer er voorzichtig overheen te wrijven, met de rauwe kant van een doorgesneden aardappel. Dat is vochtig en er zitten geen agressieve stoffen in. Als het goed is, dan moet het schilderij daar enorm van opknappen. Succes :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er van uit dat het een waardevol schilderij is.
Een kant en klaar middel bestaat niet. De in de handel verkrijgbare middelen zijn sterk af te raden, inclusief een doorgesneden aardappel, broodkruimels, ui, melk, groene zeep en dergelijke!
Deze middelen kunnen zelfs na jaren behoorlijke schade aanrichten door chemische reacties en/of veroorzaken schimmelgroei.

Er zijn veel soorten oppervlaktevuil, veel verfsoorten, verflaagproblemen en oppervlaktestructuren. De variaties hierin zijn heel groot en dat geldt dan vanzelfsprekend voor de methode van behandeling van het schilderij. Ga hiervoor dus best naar een schilderijenrestaurateur.