Er zitten oude vlekken op (in) de kunststof kozijnen, hoe krijg ik die eruit? Gewoon met een sopje lukt niet en het ziet er smerig uit.

Het lijkt er wel helemaal in te zitten en het was al zo toen ik in het huis kwam wonen. Heeft iemand een tip?

12 jaar geleden
30.2K

Antwoorden (3)

Kunststof kozijnen kun je goed onderhouden met autowas. Misschien kun je er ze daarmee uitpoetsen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al het plakkerige en vettige kan je verwijderen met petroleum, kerosine of terpentine - of lampolie (als de lampolie geen paraffine is tenminste). Krijg het niet te veel op de huid, gebruik even een plastic zakje voor over je hand. Meestal even een minuut inweken. Je hebt dat in ieder geval in huis. Het kan niet met PVC of op oppervlakten die zijn gespoten met verf zonder lak. Helaas zijn plastic kozijnen meestal gemaakt van PVC. Probeer dus eerst om de vlek te weken met boter en veeg beslist niet te lang of te veel op de plek en gebruik daarbij een schone niet pluizende of aflatende doek. Kijk ook eerst wat het doet, of niet doet, op een reststukje of aan de schone onderkant van een openslaand raam. Wasbenzine zal PVC sneller oplossen.

Op internet las ik dit:

KUNSTSTOF KOZIJNEN :
Vervuilde kunststof kozijnen kun je het beste schoonmaken met een niet-schurend schoonmaakmiddel zoals allesreiniger. Soms kan het gebeuren dat in de hoeken onderaan een vage, donkere streep ontstaat. Die wordt niet veroorzaakt door stoffen, maar door zweefvuil en stofdeeltjes in de lucht. Als deze strepen niet meer met een normaal middel te verwijderen zijn, kunt u Profel Reiniger, Crofty of Speedy proberen. Uitstekende resultaten heb ik bereikt met 'Intensiefreiniger voor kunststof, verf en behang' van HG. Het is een makkelijk product en het vuil vliegt er af. Zwarte vlekken kunt u ook met autocleaner verwijderen.

KUNSTSTOF :
Vuil en ander aanslag op kunststof is heel eenvoudig schoon te maken met Intensiefreiniger van HG. Helpt ook tegen vuil op afwasbaar behang en op verf. Ideaal voor het schoonmaken van kunststof ramen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met de balbo powerpad krijg je bijna alle gladde oppervlakten schoon