waarom ruikt de was na het wassen niet lekker?

We hebben sinds kort een andere wasmachine (wel een tweedehandse), maar als we de was uit de wasmachine halen ruikt het niet fris. Na 2x wassen (achter elkaar) ook niet. Je blijft een zweetlucht etc. ruiken. Hoe kan dit? En vooral hoe kunnen we dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Ik vermoed dat de wasmachine zelf een schoonmaakbeurt nodig heeft. Maak het filter goed schoon en laat hem een paar keer op de heetste stand draaien.

Toegevoegd na 59 seconden:
Zie hieronder voor tips.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het kan zijn, dat er in deze wasmachine vetluis zit. Vetluis wordt veroorzaakt door o.a. vloeibaar wasmiddel. Regelmatig eens tussendoor te wassen met waspoeder is dan ook een optie. Laat de wasmachine eens op 90 gr. wassen , zonder was, met een flinke schep soda, wellicht is de zweetlucht dan wel weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe eens een wasbeurt (zonder wasgoed) op 90 gr C onder toevoeging van een flinke schep soda.
Je machine is weer schoon en daarna zal ook de was weer lekker ruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook de wasmachine om de paar weken eens leeg laten draaien op 90 graden met een vaatwastablet erin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voel eens aan het glas als je bv een 60 graden was draait. Wordt het water wel goed warm? Vanwege de zweetlucht is dat wat ik denk. Mss was dat de reden waarom de vorige eigenaar de machine weg deed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer uw was en uw wasmachine niet lekker ruiken, dan kan dit komen omdat de vorige eigenaar vloeibare wasmiddel heeft gebruikt. Daardoor kan er 'vetluis' ontstaan zijn. Vetluis is een zeepbacterie die op een gegeven moment een vervelende geur veroorzaakt.

De belangrijkste oorzaken van vetluis zijn:
* het toenemend gebruik van vloeibare wasmiddelen,
* teveel wasmiddel per wasbeurt,
* het gebruik van alleen lage temperaturen.

De vetluis kan ook in de slangen van de wasmachine komen, waardoor het de waterniveau regeling van slag kan brengen of zelf lekkages bij de zeepbak veroorzaakt.

Wat kun je eraan doen?
* Koop een speciale wasmachinereiniger en laat de machine zonder was, volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking, draaien. Hierdoor zullen de zeepresten worden verwijderd.
* Voorkom dit door regelmatig (eens in de 3 tot 6 maanden) de wasmachine op deze manier te reinigen.
* Waspoeder gebruiken of vloeibaar wasmiddel alleen gebruiken in een bolletje die je in de trommel erbij doet. Je kan ook een extra zeepbakje in de standaard zeepbak hangen, zodat de vloeibare zeep niet in de machine loopt voordat deze wordt aangezet.
* Zuinig zijn met wasmiddel, omdat deze tegenwoordig zo geconcentreerd is, dat een kleine hoeveelheid voldoende is voor een volle machine. U spaart daarmee ook nog eens het milieu en niet te vergeten ook uw portemonnee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Siska!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap echt die `minnaars` niet !
Geef dan a.u.b aan waarom het antwoord van Siska niet gewaardeerd wordt !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mss omdat het geheel van een andere site komt? Dat valt me namelijk nogal eens op bij siska, dat ze dan nogal eens minnetjes krijgt. Een +voor de moeite kan geen kwaad?
haal het zeepbakje er eens uit !!
en ga daar achter maar eens kijken