Ik heb een tweedehands schapenvachtje gekocht. Dat blijkt erg muf te ruiken. Ik heb het al gewassen, maar dat helpt niets. Hoe krijg ik die geur weg?

Wassen en wasverzachter helpt dus niet. Wat kan ik nog meer proberen? En hoe krijg ik een vergeeld schapenvachtje weer wit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even buiten laten luchten.
amc
12 jaar geleden
Schapenwol is nooit wit, of het moet gebleekt zijn. Het zal je dus niet lukken om schapenwol door wassen wit te krijgen.

Antwoorden (4)

volgens mij ruikt het altijd muf. spuit er met "kamergeur" op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een schapenvacht is van zichzelf eigenlijk geel. als je in de winkel een puur wit schapenvachtje ziet, is dat gebleekt.

Tegen de geur... nou, soda mag niet gebruikt worden op wol. Misschien kan je wat waspoeder eroverheen strooien, een nachtje laten zitten en dan eruit zuigen. Probeer het eens en laat weten of dit lukt! (wel op letten dat het waspoeder geschikt is voor wol)

Toegevoegd na 3 minuten:
Is het een echt schapenvachtje, met leer aan de onderkant? Als dat zo is, probeer de leerkant eens met azijn te deppen. Goed laten drogen, en daarna het leer insmeren met leervet oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gewassen met bleekmiddel erdoor, maar dat maakt het niet witter, helaas. Ik heb er nu dus waspoeder op gestrooid en laat het een nachtje inwerken. Maar... jakkes, wat een lucht. Hoop dat het lukt, is anders wel dure miskoop geweest!
Het is een schapenvacht schrijf je. Een schapenvacht is niet echt wit van nature.
Wellicht kun je de muffe lucht minimaliseren door het in de wasdroger te stoppen met enkele geurdoekjes. Wel is dan aan te raden om de wasdroger op het programma `luchten`te zetten. (dat betekend dat er alleen maar gelucht wordt zonder verwarming, maar dat hoef ik er eigenlijk toch niet bij te vermelden hoop ik).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De natuurlijke geur van zo'n huidje wordt nooit chemisch bestreden. Het hoort erbij en is een goed kwaliteitskenmerk van een echte vacht. Na enige tijd vervliegt die geur. Vooral als de vacht enige tijd in een doos opgerold heeft gezeten, kan je ze het best eerst even goed uitschudden en in een droge warme ruimte laten luchten. Hoe kouder het is , hoe langer het duurt voor die geur verdwijnt.
In het gebruik neemt zo'n vacht de geur van een mens of dier snel aan.
Omdat er zich in de vacht geen kiemen,virussen en bacteriën kunnen vestigen, hoeft hij maar heel soms gereinigd te worden. Wel moet hij regelmatig uitgeschud,
gebosteld en gelucht worden. Vlekken krijg je er het gemakkelijkst uit door de vacht te laten drogen en borstelen. Eventueel kan je water met azijn gebruiken.

Een oud huismiddel kan je in de winter goed toepassen. wanneer het sneeuwt leg je de vacht in de sneeuw en laat hem ondersneeuwen. Daarna uitborstelen. In de zomer liggen ze graag in de zon.( als ze droog zijn)
Van te veel en te lang vochtig zijn, houden ze weer niet.

Moet je hem ooit wassen, was hem dan "droog' met de hand. Gebruik daarbij niet te veel mineraalwater met bubbels en geen zeep. de zeepmiddelen zijn funest voor wol want het wolvet beschermt de huid juist en dat wordt door zeep aangetast. Laat de vacht ook nooit inweken!
Mocht je een wasmiddel moeten gebruiken gebruik dan een terugvettend wolwasmiddel of een lamsvel shampoo omdat de wol anders uitdroogt en niet meer zo zacht is.
amc