Kun je handzeep omsmelten en in vormpjes gieten?

Ik heb net via internet gelezen dat dit kon. Dus ik deed dit. En er kwamen allemaal rookachtige dampen uit de pan zetten toen ik de handzeep hierin verhitte! Ik heb de pan buiten gezet.. In de hele keuken staat nu een rookachtige walm. En als ik deze in adem doet het zeer. Ik weet zeker dat dit niet goed moet zijn! Wat doe ik nu verkeerd? Of hoe kan ik beter zelf zeep maken? "Op een wel kindvriendelijke manier"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Alle ramen openzetten en flink laten luchten!

Antwoorden (3)

Heb je wel WATER in de pan gedaan?

Kijk hier maar eens:

http://www.oosterzon.com/oosterzon_import_export/Zeep_smelten.html

Toegevoegd na 1 minuut:
je moet er wel WATER bij doen, anders krijg je wat net gebeurt is.

(moet even zo, want ik mag geen vraag met een vraag beantwoorden)

Toegevoegd na 7 minuten:
Restjes toiletzeep gooi je meestal weg. Bewaar ze en maak er nieuwe zeepjes van door ze in een schaaltje te leggen in de magnetron. Verwarm ze tot ze zijn gesmolten. Roer de restjes nu door elkaar en laat het geheel weer hard worden. Je hebt nu een uniek stuk zeep.

http://www.knutselidee.nl/nieuws/zeepmaken50.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wat erg! Internet kan ook soms zo stom zijn.. De website waar ik de informatie van heb klopt echt niet! Het moet dus met water! :|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom Op, gewoon nog een keer proberen!
Om op kindvriendelijke manier zeep te maken kun je het beste gietzeep gebruiken. Dat kun je zelf in een andere vorm gieten en er kleurstof en geurtjes aan toevoegen.

Andere manier van zeep maken is mbv natriumhydroxide (caustische soda). Dat is niet echt geschikt om samen met kinderen te doen.

De zeep die gemaakt is met natriumhydroxide is niet geschikt om te smelten. Dus beter om op zoek te gaan naar echte gietzeep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 Het smelten van de zeep

De gietzeep smelt bij ongeveer 65 °C. Voor de kwaliteit van de zeep is het het beste om de zeep niet warmer te maken dan 70 °C . Ook kunnen de gietvormen een temperatuur van meer dan 95 °C niet verdragen. Tenslotte kan extreme oververhitting (meer dan 100 °C) er toe leiden dat de zeep in brand vliegt! Dit hebben wij nog niet meegemaakt!

AU BAIN MARIE

Om al deze nare dingen te voorkomen kan je de zeep het beste op een waterbad smelten. Die methode heet ook wel au bain Marie. Er zijn speciale waterbaden in de handel, maar het is heel eenvoudig om een waterbad te improviseren.
Op het vuur zet je een grote pan met een paar centimeter water. Hierin zet je een kleinere pan, of bijvoorbeeld een vuurvaste maatbeker. De gietzeep snijd je in kleine blokken en doe je in de droge binnenste pan.
Het water in de onderste pan kan niet warmer worden dan 100 °C, dan kookt het. Hierdoor kan de inhoud van de binnenste pan ook niet warmer worden dan 100 °C.
Terwijl de zeep smelt kan je deze het beste goed roeren met een metalen lepel. Als de zeep bijna gesmolten is doe je het gas of je elektrische fornuis uit.

MAGNETRON

Ook een goede methode is de zeep in blokjes te snijden, in een maatbeker te doen en dan kort durend in de magnetron te doen op een lage stand, niet hoger dan 600 watt dan even te proberen hoe lang het nodig heeft, maar gemiddeld 1.5 tot 3 minuten.
Anders even doorroeren en nog een minuut smelten. De maatbeker niet te vol doen, maximaal 300 gram per maatbeker.

Het gieten van de zeep

Als de zeep gesmolten is kan je de zeep gieten. Als je er zeker van wilt zijn dat de zeep niet te heet is kan je het beste een geschikte thermometer gebruiken. Wacht tot de temperatuur onder de 70 °C is, de meeste vormen kunnen daar tegen. Je kan ook vormen van metaal gebruiken, al loop je bij aluminium vormen het risico dat ze dof worden en dat er een grauw laagje op de zeep wordt afgezet.
Aangezien niet iedereen een thermometer heeft, kun ook even wachten tot dat de zeep licht stroperig.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.indyszeepwinkel.com/AfbeeldingeN/INDYszeepwinkel%20handleiding%20feest%201.pdf