Wat kan ik allemaal met ammoniak schoonmaken?

En wat absoluut niet? Alle tips welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
67.9K

Antwoorden (9)

deuren houtwerk en alles wat je echt wilt ontvetten maar gebruik het nooit puur en laat het goed doorluchten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vette pannen, ovenschalen en het gasstel (losse gedeelte) kun je in een vuilniszak doen met een laagje ammoniak en dan een nachtje laten staan. De damp lost het vuil op. De volgende dag kun je het heel gemakkelijk verwijderen.

Ook kun je een schaaltje ammoniak in de oven zetten als die vies is en dan de oven op een lage stand zetten.

Maar bij alles wat je doet: pas op voor de damp! Doe altijd de dop weer meteen op de fles en maak bv die vuilniszak buiten open. Sowieso altijd een raam open als je met ammoniak bezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ammonia (ammoniak is nogal sterk) is een ontvetter bij uitstek en is vooral geschikt om vette oppervlakken te reinigen. Het is heel goed te gebruiken om oppervlakken te ontvetten voor je ze gaat schilderen, al heb je daar tegenwoordig ook heel goede andere middelen voor die niet zo de luchtwegen irriteren. Zelf gebruik ik graag ammonia voor het schilderen want vet verhindert een goede hechting van lakken.
Een druppeltje in het water waar je vette ramen mee wilt zemen werkt ook prettig, maar voor het overige voldoet een beetje afwasmiddel vaak even goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ramen lappen,
Lavabo

Hier staan tientallen tips:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/2008-ammoniak-weetjes.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zilveren munten! Deze worden weer schitterend mooi als je ze met een watje (doordrenkt met ammonia) schoonwijft. Dit is voor de munt veel beter dan oppoetsen met zilverpoets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En (Estlandse) euromunten natuurlijk ;)
ik kreeg mijn gootsteen er altijd weer stralend mee, zelfs zonder schuursponsje.
en ramen worden ook schoon met een klein beetje ammonia in het water (je hoeft er dan niets anders bij te doen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een tip, als je ammoniak gebruikt in een emmer water, vul éérst de emmer met water en doe er dan ammoniak bij.
Andersom komen er veel dampen vrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk alles wat je wilt ontvetten, zie de hierboven genoemde antwoorden. Het fijne ervan is dat het geen bijtende werking heeft. Als ik mijn marmeren wandtegels schoonmaak gebruik ik daarom altijd ammoniak, dat tast het kalk in natuursteen niet aan.
Het is een klassieker voor ramen. Een bijkomend voordeel daarvan is dat als je de buitenkant van de ramen met ammoniak wast je veel spinnen op afstand kan houden. Dat kan met name in de herfst wel handig zijn, als alle spinnen bij bosjes je ramen dicht hangen met webben.
Als je op de volgende pagina met ctrl+f zoekt met het trefwoord ammonia kom je nog veel meer bruikbare tips tegen: http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/1078/omas-tips
Nog een tip van mij: je krijgt er een ontzettend uitgedroogde huid van dus vermijd huidcontact of doe van die enge huishoudhandschoenen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er niets mee schoon maken, ammoniak kan een aanslag zijn op je luchtwegen en bij verkeerd gebruik erg gevaarlijk.
Alle vette voorwerpen kan je er wel mee schoon maken, maar waarom zou je, als er veel uitstekende ontvetters te koop zijn, die juist zijn ontwikkeld om de gezondheids risico's van amoniak te voorkomen.
Ammoniak en chloor zouden verboden moeten worden, vooral gezien al de ernstige ongelukken die er al mee gebeurd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig mee eens. Ook voor het effect op het milieu zou ammoniak verboden moeten worden.