Hoe kun je van regenwater drinkwater maken?

Ik woon niet in Nederland en heb geen waterleiding maar wel een regenwater-opvang, een zogenaamde cistern.
Er zit een filter tussen de pomp en de kranen en in de keuken nog een extra drinkwaterfilter. Nu heb ik gehoord dat je dmv het toevoegen van chloor aan het regenwater kunt voorkomen dat er bacterien in het water ontstaan die je ziek maken. Hoeveel chloor moet ik er per m3 in doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als je een cisterne hebt die schoon en het liefst koel en donker is (onder de grond bv), zou je het regenwater zo zonder chloor kunnen drinken. Belangrijk is dat je filter schoon blijft. Er zijn drinkwatertabletten in de handel die met 1 tablet van 1m³ regenwater, drinkwater maken.

Het hangt er wel een beetje vanaf waar je woont; in de buurt van grote industrie en rook is het regenwater ook niet zo schoon als ergens in de bergen.

Chloor (en tabletten) zou ik zo veel mogelijk vermijden en eerder over een actief koolfilter nadenken. Als je het drinkwater bij een labaratorium laat controleren, weet je zeker hoe goed je water is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als je hier werkelijk voor wilt gaan moet je niet zomaar chloor toevoegen,maar chloordioxide,dit word bereid uit geconcentreerde natriumchloride en zoutzuur daar zijn instalaties voor die het in de juiste verhouding aanmaken en door het water mengen,afhankelijk van de vervuilingsgraad. Beter is het om het regenwater te koken waardoor je het bacterievrij krijgt zonder de smaak van chloor. Een van de bedrijven die zich bezighouden met het drinkbaar en bacterievrij maken van waterdoor toevoeging van chloordioxide is prominent (http://www.prominent.de) waar je de rest van de info vandaan kunt halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onlangs heeft de britse ingenieur Michael Pritchard een nogal sensationele uitvinding gedaan waarmee van vies water (dus ook dat vieze slootwater achter je huis) drinkwater gemaakt kan worden dat vrij is van virussen, bacteriën en andere viezigheid.
Kern van de uitvinding is een filter dat zo klein is dat er geen bacteriën of virussen doorheen kunnen. Dat is iets wat chloor toevoegen nooit heeft en zal bewerkstelligen. Kijk zijn presentatie hieronder:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel deze vraag maar eens op, daar zitten mensen in gelijke omstandigheden en met dezelfde problemen. Ik raad je aan ieder kwartaal in ieder geval een kraanmonster in te leveren bij een lokaal labo