Bleekloog, chloorbleekloog of bleekwater (in Vlaanderen ook Javel van het Franse Eau de Javel) is een huishoudmiddel. Het is een verdunde oplossing met als actief ingrediënt natriumhypochloriet (NaClO).

Natriumhypochloriet is een product van de zoutindustrie. Wanneer een waterige oplossing van keukenzout NaCl aan elektrolyse wordt onderworpen, ontstaan er aan de twee elektroden twee producten: natronloog NaOH en dichloor Cl2. Wanneer deze twee producten samengevoegd worden, ontstaat daar, althans bij lagere temperaturen, naast NaCl ook NaClO.

In het laatste zout heeft chloor het oxidatiegetal +1, in keukenzout juist -1. Deze reactie van dichloor met loog is dan ook een voorbeeld van een autoredoxreactie, waarbij het ene chlooratoom het andere van een elektron berooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bleekloog, chloorbleekloog of bleekwater (in Vlaanderen ook Javel van het Franse Eau de Javel) is een huishoudmiddel. Het is een verdunde oplossing met als actief ingrediënt natriumhypochloriet (NaClO).

Natriumhypochloriet is een product van de zoutindustrie. Wanneer een waterige oplossing van keukenzout NaCl aan elektrolyse wordt onderworpen, ontstaan er aan de twee elektroden twee producten: natronloog NaOH en dichloor Cl2. Wanneer deze twee producten samengevoegd worden, ontstaat daar, althans bij lagere temperaturen, naast NaCl ook NaClO.
Bronnen:
13 jaar geleden
Misschien nog een leuke uitdaging: uit praktijk weet ik dat zelfs personen die een redelijke scheikunde-opleiding achter de rug hebben, de formule NaOCl niet in taal kunnen omzetten, ook al is het zo'n eenvoudige formule. Het past op het eerste zicht niet in regels die ze hiervoor aangeleerd hebben opo school. Nochtans is het logisch omdat het past in het rijtje : chloorzuur, chlorigzuur, hypochloorzuur, hypochlorigzuur. Maar als je iemand die beweert goed te zijn in scheikunde eens in zijn hempje wil zetten...