Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Behoor je de afwasborstel na het doen van de afwas ook schoon te maken?

En hoe en waarmee zou je dat dan moeten doen?
En waar laat je het ding na de afwas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vaatwasser? Hij is toch schoon na het vaatwassen? gewoon laten drogen en zo om de 2 maanden een nieuwe kopen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (13)

Gewoon even afspoelen en dan op de rand van het aanrecht neerleggen of in de spoelbak zelf laten liggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vaatwasser doen ;)
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Ik heb geen vaatwasser en was zodoende af met een afwasborstel. Snap daarom niet zo goed waarom iemand dit een waardevol antwoord vindt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, was mijn eerste reactie ook!
Even afspoelen zodat de etensresten eraf zijn. Daarna het water eraf kloppen en klaar. Eventueel afdrogen met de theedoek.
Ik heb een vaatwasser en gebruik de borstel voor de dingen die daar niet inkunnen. De borstel gaat vervolgens mee in de vaatwasser.
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden
Doel je op bacteriën die zich dan ophopen? En dat je een manier zoekt om hem echt goed schoon te maken?

Is dat het geval, dan heb ik wel een tip voor je. En werkt ook voor sponsjes, vaatdoekjes etc.

Leg hem (mist geen ouderwetse houten met metalen ringetje) 30 seconden in de magnetron nadat je hem goed hebt afgespoeld. De schadelijke bacteriën die je dus ook in vochtige vaatdoekjes ophopen, worden hierdoor gedood.

Een hard plastieken afwasborstel kan hier tegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je spoelt hem na de afwas af en klopt het water af. Ik leg hem in een bak in de keukenkast.
Als hij echt vies is kan je hem meedraaien in de vaatwasser. Waar ik laatst ook achter kwam is dat hij heel schoon wordt van biotex. Ik was een vaas aan het schoonmaken met biotex (verwijderd vieze vaaslucht) en had daar de afwasborstel in laten zitten. 10 min later kwam hij er weer als nieuw uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik spoel hem alleen schoon. Als er etensresten inzitten klop ik het eruit en spoel dan schoon, onder stromend heet water. Ik heb een transparent (vleeswaren)bakje in de hoek bij mijn gootsteen staan en daarboven heb ik zo`n zuignaphaak hangen op mijn tegels. Daar hang ik de borstel aan op en zo kan hij lekker uitdruipen in het bakje eronder. Dit hoef ik alleen maar af en toe schoon te maken zodat de opgedroogde vlekken niet meer te zien zijn. Mijn moeder heeft hem altijd in een bloempot in het gootsteenkastje staan en bij mijn zus ligt hij in de afwasteil. ;)
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Ik heb zo'n afdruipbakje voor het bestek naast de gootsteen staan en daar zet ik de afwasborstel ook in na de afwas. Met de haren omhoog, zodat hij droogt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zet hem eens in de zoveel tijd of nadat we macaroni ofzo aten (dan verkleurt ie zo van) in een mok met water en een druppie bleek. Gewoon een nachtje laten staan.

En na gebruik gewoon afspoelen en afkloppen dagelijks.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik ook,m'n vaatdoek,sponsje en afwasborstel in de afwasbak met een scheut bleek erin en kokend heet water even laten weken.
Bij mij gaat alles om de paar dagen lekker in het gloor. Laagje heet water, gloor erbij en doekjes en borstels erin. Zeker met het warme weer belangrijk. Verder ligt alles bij mij gewoon op het aanrecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan hem in de afwasbak leggen als je die hebt.
zelf zet ik m 1 keer in de zoveel tijd in de bleek maar heb nu een vaatwasser en mag ie daar regelmatig een rondje in mee draaien.

zit er saus aan van macaroni bv (zo'n ugly rood effect) kan je m eerst in de soda of ontvetter zetten. zit er kaas op van de macaroni heeft de afwasborstel hier in dat geval meteen zijn eigen doodvonnis getekend (pruttelzooi om eraf te krijgen)

vanwege de hygiene is het beter de afwasborstel te laten drogen. voor een paar cent haal je een nieuwe dus ik maak er zelf eigenlijk nooit een heel project van om ;m schoon te houden :)

in veel afwasborstels zit een gaatje. met een plakhaakje aan de binnenkant van het keukenkastje en een touwtje door het gaatje kan je m uit het zicht opbergen als je geen andere opbergmogelijkheden hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar goed onder de kraan afwas spoelen en dan laat uitlekken boven de wasbak en dan is het al oke
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er eentje met een zuignap eraan, na gebruik even afspoelen en dan vastplakken aan de wasbak of tegels :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DE vaatwasborstel bevat volgens mij echt wel bacteriën, dit door etensresten die tussen de haren achter blijven.
Zelf stop ik hem gewoon iedere dag mee de vaatwasser in.
Heb je geen vaarwasser, zet hem dan 1 of 2 x per week een uurtje in wat bleekwater.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding