Kan ik gewoon dweilen met een mop op een laminaatvloer of is dit niet verstandig?

zie vraag!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Laminaat is in principe niet gevoelig voor water, zal het water niet opnemen, en zal niet net als parket opkrullen, het is wel belangrijk rekening te houden met de ondergrond waar het laminaat op licht. als het een niet zuigende ondergrond is (neemt geen water op) zal het geen probleem zijn. Wanneer het een wel zuigende ondergrond is (wateropnemend) moet je voorzichter zijn er kan dan water in je structuur komen en dit kan onaangename bijwerkingen tot gevolg hebben. Als de ondergrond gewoon beton is, is er geen probleem. Bij hout (bijvoorbeeld een oude bovenverdieping) moet je voorzichter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach welnee, er ligt hier op de bovenverdiepingen al 5 jaar laminaat en het is altijd gewoon gemopt, pas-de-problem.
Als je het maar niet door-en-door nat maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of je laminaat wordt spontaan een 1/2 keer zo dik als het hoort te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfs bij laminaat dat verlijmd is kunnen de naden opzwellen als het te nat wordt! Bron: mijn huiskamer......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de naden kunnen zich ook verplaatsen en erg breed worden. tot zo ongeveer het midden van het laminaat plankje zeg maar. bron; koelkast die heel langzaam vocht lekt aan de achterkant ik lees hier boven dat het weleens aan je ondergrond kan liggen, deze zou vast niet hard genoeg geabsorbeerd hebben :) maar goed, laminaat is eruit en vinyl ligt er in. maar wél houstructuur!!

Andere antwoorden (8)

Als je de mop goed uitwringt en niet drijfnat op de vloer doet kan het.
12 jaar geleden
Een mop is meestal niet voldoende uit te wringen,als je je laminaat vloer te nat schoon maakt gaan de (zaag) naden omhoog staan en word je vloer er niet droger op.
Beter is het om een dweil te gebruiken en deze goed uit te wringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat gaat prima. Gebruik dan wel een speciale mop-emmer erbij, dan voorkom je dat die mop veel te nat wordt.
Laminaat heeft een kunststof bovenlaag en die is behoorlijk waterresistent, het gaat pas echt mis als er teveel water kan verdwijnen in de naden, zorg dus dat er nooit een plasje kan blijven staan. Een beetje vocht op de bovenlaag is niet zo´n punt, dat verdampt wel weer, zet eventueel een raampje open zodat je vloer sneller droogt.
Overigens geeft met de hand dweilen wel de beste resultaten maar dat kost je wel veel meer moeite en tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
c+
nee dat is niet verstandig.

een mop kan je niet goed uitwringen. water zal dus via naden en beschadigingen je laminaat in trekken waardoor planken uit elkaar kunnen gaan staan, krom kunnen trekken, of een stuk omhoog komen (ze kunnen dikker worden)

beter is het om met een katoenen doek te dweilen. katoen absorbeert goed dus als de de dweil stevig uitwringt kan je nooit een kleddernatte vloer achterlaten.
na het dweilen kan je met een andere katoenen doek de vloer droog dweilen.

zelf gebruik ik voor beiden een oude handdoek en het werkt prima.
natte dweil, droge dweil en klaar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dit kan. Ik doe het elke week op de zaterdag. Je moet inderdaad zorgen dat je dwijl niet te nat wordt. Gebeurt het een keertje maak het dan gelijk droog. Mijn laminaat ligt er al 7 jaar en ziet er nog hartstikke goed uit dus leef je uit zou ik zeggen:-) Vind je het toch te gevaarlijk neem dan zo'n weleda dwijl (rood) die je bij de blokker kan kopen. Deze kan je inklappen in de emmer en dan laten uitwringen als het ware door de emmer. Je kan deze dwijl ook in de wasmachine doen. Succes!

Toegevoegd na 59 seconden:
dwijl = dweil (begin een beetje moe te worden:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komen ineens allemaal moeilijke ingewikkelde theorieën over hoe je een vloer moet dweilen!
Ja, het kan gewoon.
Niet met een te natte mop, goed uitwringen en verder niet te moeilijk doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
zo doe ik het al jaren :)
Wij doen laminaat alleen met Swiffer nat.
Dat zijn vochtige doekjes op zo'n veeg-voet-stok.

Niet plensnat, en toch goed schoon. Lekker makkelijk, lekker fris ruikend, klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen, dat is te nat, je kan die niet goed uitwringen.
Je kan beter een dweil nemen, die kan je goed uitwringen en dan met een vochtige dweil dweilen