Kun je suede laarsen ook in de wasmachine stoppen?

Misschien wolwas met azijn?
Iemand ervaringen?

Toegevoegd na 1 dag:
laarsen moet natuurlijk laarzen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Stop de laarzen per stuk in een sloop die je
dichtknoopt.

Kies het kortste programma.

Vul de trommel op met handdoeken of beddegoed, zodat het niet te veel gaat rammelen.

Kies het minst harde centrifugeprogramma.
Of laat de machine stoppen zonder centrifugeren.
Dat doet namelijk het meeste kwaad.

Doe een beetje fijnwasmiddel in de machine.
Spoelen doet ie vanzelf.

Laat de laarzen niet op of bij de verwarming drogen.
Doe er tijdens het drogen een prop kranten in,
voor de juiste vorm.

Borstel ze nog een beetje op als ze (bijna) droog zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb de stoute schoenen maar aan getrokken of beter gezegd uitgedaan en in de wasmachine gestopt.
Fijnwasprogramma, gewoon waspoeder, ook nog wat van dat vlekkenspul (huismerk) (zitten tenslotte vol met vlekken) en heeeel veel wasverzachter.
Over 58 min. zie ik het resultaat :-))
Oh ja, ook nog een heleboel schone handdoeken ( had geen vuile)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is goed gelukt, zijn alleen iets donkerder.
Bedankt voor de tip om er kranten in te doen, dit was echt nodig.
Er zat een klein stoffen randje ergens bij de hiel, dit was iets gekrompen, maar dankzij de kranten weer op maat.

Andere antwoorden (3)

Suede schoenen opborstelen met een metalen of rubberen borsteltje of met een oude tandenborstel. U kunt daar een paar druppeltjes huishoudazijn aan toevoegen om vlekken te verwijderen.
Er is speciale spray voor suede schoenen en kleding die vuil-en vochtafstotend is. Een vaal geworden suede jas kunt u behandelen met speciale verf. Informeer bij de schoenmaker/hakkenbar/kleermaker of stomerij. Voor suede bankstellen zijn speciale reinigingsmiddelen in de handel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ze al geborsteld boven stoom, maar er blijven vlekken in, vandaar dat ik dacht om ze in de wasmachine te stoppen.
Sportschoenen gaan er ook wel in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het al gedaan met een beetje schoonmaakazijn zoals ik hierboven schreef? Je weet niet wat het met de zolen doet als je ze in de wasmachine doet,misschien laten die wel los.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou suède niet in de wasmachine doen, je kan hooguit stomen.
Een suède jas kan je ook niet in de wasmachine doen, het komt eruit als een soort karin.
Beschermen is voor suède eigenlijk de enige manier om ze schoon te houden.
+1,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karin is karton....... :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de bron kun je dit wel doen Nelly,alleen je moet veel wasverzachter gebruiken en nat ophangen.
Ja hoor,ik doe mn suede schoenen en laarzen regelmatig in de wasmachine.Je moet ze alleen niet bij de verwarming laten drogen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, eindelijk iemand die ook een stukje lef had om het te proberen.
Ze zijn nu eigenlijk niet meer mooi om aan te doen door die vlekken, dus eigenlijk kon ik niks meer verprutsen.
Daarom stelde ik hier de vraag.
Welk programma gebruik je altijd?
Doe je azijn erin of iets anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem altijd t wolwasprogramma maar doe er geen wasmiddel bij ivm eventuele vlekken die dan achterblijven. Met water alleen komen ze bij mij weer bijna als nieuw de wasmachine uit :-) Doe je schoensel idd in een sloop en vul de trommel op zoals "momopoyolo" ook al schrijft. Succes :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb de stoute schoenen maar aan getrokken of beter gezegd uitgedaan en in de wasmachine gestopt.
Fijnwasprogramma, gewoon waspoeder, ook nog wat van dat vlekkenspul (huismerk) (zitten tenslotte vol met vlekken) en heeeel veel wasverzachter.
Over 58 min. zie ik het resultaat :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En? Ben erg benieuwd of het bij jou ook gelukt is...
Boven een pan met heet water stomen en dan opborstelen, of met sopje van babyshampoo. Maar in de wasmachine zou ik niet doen.